Wat is content marketing

Samenvatting Artikel

Alles over content marketing

Content marketing. Misschien heb je er al eens over gehoord, maar het kan ook zijn dat dit volledig nieuw voor je is. Content marketing is ook wel een speciale techniek die gericht is op het maken en verspreiden van waardevolle content voor specifieke doelgroepen. Het doel van content marketing is ook wel het binden en converteren van klanten en deze vervolgens behouden. 

In dit artikel gaan wij dieper in op de definitie van content marketing, kom je te weten wat er allemaal onder content valt, kom je meer te weten over de werking van content marketing en leer je waarom een goede contentstrategie zo belangrijk is. Ben jij al nieuwsgierig? Lees dan snel verder en kom alles te weten over content marketing!

Definitie content marketing

Content marketing wordt door het Content Marketing Institute ook wel als volgt omschreven: “Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.” Wat hierbij vooral opvalt, is het woord ‘valuable’ ofwel ‘waardevol’. Dit duidt meteen het verschil aan tussen content marketing en andere soorten marketing. Dit kan namelijk niet over andere vormen van marketing gezegd worden. Maar wat is content eigenlijk precies?

Wat is content eigenlijk?

Content is ook wel informatie met een speciaal doel. Content betreft vooral online uitingen, waarbij je kunt denken aan teksten, foto’s en video’s. De juiste vorm van content is geheel afgestemd op het medium, de specifieke doelgroep en het bedrijf dat de boodschap uit.

Welke soorten content zijn er zoal?

Er zijn verschillende soorten content. Bij content kun je onder andere denken aan:

– Teksten, zoals blogs
– Animaties
– Video’s
– Podcasts
– Templates
– Infographics
– Cheatsheets
– E-books

En nog veel meer. Wil je op een goede manier met content aan de slag, dan is het zeker niet de bedoeling dat je van alles gebruik gaat maken. Het is beter om je te focussen op slechts een of enkele formats.

Hoe content marketing niet en wel werkt

Weet je eigenlijk al hoe content marketing werkt? Het blijkt dat veel organisaties niet zo’n goed beeld hebben van hoe content marketing in zijn werk gaat. Zo denken velen dat een content marketeer gave content maakt waar mensen van onder de indruk zijn, dit vervolgens wordt gepromoot via social media en dit vervolgens door iedereen geliked en gedeeld wordt. Hierdoor komen er in een keer meer leads binnen. Zo gaat het echter niet in zijn werk. Het begint met het maken van goede content waardoor je doelgroep jouw merk leert kennen. 

Iedere keer dat ze hiermee in aanraking komen, zullen ze meer betrokkenheid genereren. Echter moet je door blijven gaan totdat je bezoekers je vertrouwen. Dit vertrouwen zorgt ervoor dat de bezoeker overgaat tot actie, waarna je terechtkomt in de volgende stap van de customer journey. Veel mensen maken de fout om te weinig budget en tijd te besteden aan goede content marketing. Content marketing leidt niet meteen tot succes en je moet het continu blijven doen. Niet elk bedrijf doet dit, waardoor hun content marketing minder succesvol is.

Misvattingen over content marketing

Er zijn ook organisaties die content marketing verkeerd begrepen hebben. Zo denken ze dat goede content marketing afhankelijk is van SEO of dat content marketing hetzelfde is als bloggen. Content en SEO worden vaak tegelijk benoemd, hetzij goede content niet per definitie afhankelijk van SEO is. Echter is het wel zo dat je met goede content eenvoudiger op een hogere positie in de Google zoekmachine komt. Toch is SEO slechts een manier om je verkeer naar jouw content te brengen. 

Het loont vaak meer om te adverteren als je een content campagne gaat opzetten. Jouw content is namelijk zeer waardevol voor een specifieke doelgroep. Je kunt deze doelgroep specifiek benaderen door advertenties te plaatsen op Instagram, Facebook of een ander kanaal. Heb je het eerste contact gemaakt, dan begint de rest van de customer journey. Content marketing is verder niet hetzelfde als bloggen, maar deze zijn wel met elkaar verbonden. 

Wil je goede content marketing neerzetten, dan hoef je niet per se te bloggen. Wat voor vorm van content je kiest en welk kanaal je hiervoor gebruikt, hangt geheel af van wat je zelf wilt en waar je jouw doelgroep op kunt vinden. Stel dat jouw doelgroep meer behoefte heeft aan video’s dan aan geschreven blogs, dan kun je het beste hiervoor kiezen.

Waarom is een goede contentstrategie belangrijk?

Waarom is het hebben van een goede contentstrategie zo belangrijk? Onderzoek wees uit dat rond 2016 40% van de Amerikaanse bedrijven gebruik maakte van een contentstrategie. In 2019 was dit aantal al opgelopen tot over de 70%. En dat is niet vreemd, want bedrijven en consumenten zijn via het internet op zoek naar relevante informatie en oplossingen voor problemen. 

Iedere zoektocht begint dan ook bij Google. Kleine bedrijven die bloggen ontvangen echter meer leads dan bedrijven die niet bloggen. Daarom is het zeker voor kleine bedrijven een interessante optie om te beginnen met bloggen en het ontwikkelen van een contentstrategie. Echter doen veel organisaties dit nog niet. Zo denken ze dat het lastig is of dat het ze teveel tijd kost. Ook denken ze dat het niet hoort bij hun core business. 

Wat wel een feit is, is dat je organisatie zelf het beste weet wat je verkoopt en de meeste informatie over jouw producten en diensten hebt. Het is belangrijk dat je hierover vertelt. Echter kan het in het begin als lastig ervaren worden, omdat je simpelweg te druk bent met je core business. Je kunt er tegenwoordig echter ook voor kiezen om je content marketing uit te besteden aan gespecialiseerde marketingbureaus. Zo weet je zeker dat het met jouw content marketing straks wel goed zit. 

Kijk eens online rond naar de diverse marketingbureaus die er zijn en bekijk eens wat ze voor jou kunnen betekenen op het gebied van content marketing. Vraag indien mogelijk ook een intakegesprek aan. Investeren in goede content marketing kan er namelijk voor zorgen dat jouw organisatie nog meer gaat groeien en een stuk bekender wordt. Wij wensen je veel succes met het zoeken naar een passend marketingbureau voor jouw content marketing!

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,