Hoe maak je een content planning

Samenvatting Artikel

Zo maak je een goede content planning

Wil je graag een content planning maken, maar weet je niet zo goed hoe je het beste kunt zorgen voor een goede contentplanning? Het maken van een contentplanning is erg belangrijk voor content marketing. Zo zorgt het er onder andere voor dat je last minute geen stress meer ervaart, omdat je van tevoren al weet wat je gaat plaatsen. Door een continue stroom aan content te creëren zal je ook onder de aandacht blijven van je volgers en denk je bewuster na over de content die je wilt delen.

Plan je je content vooraf, dan kun je eenvoudig een paar dagen vrij nemen of op vakantie gaan zonder dat je hoeft te denken aan de content die nog geplaatst moet worden. Een goede content planning is dus ontzettend handig, maar hoe maak je deze precies? In dit artikel vertellen wij je stap voor stap hoe je een content planning maakt. Lees snel verder en ontdek meer!

Bepaal je doel

Bepaal allereerst je doel. Jouw doel is waarschijnlijk meer omzet behalen. Een manier om dit te doen, is door je maillijst te vergroten en een campagne op te zetten. Ook kun je zorgen voor meer traffic naar je website en meer betrokkenheid te genereren via social media zoals Instagram en Facebook. De ideale manier om dit te doen is door meer content te posten, maar er vooral ook voor te zorgen dat dit waardevolle content is.

Bepaal je doel door te kijken naar de jaar- en kwartaaldoelen die je hebt opgesteld. Zo kun je bepalen waar je aandacht aan wilt besteden op social media. Misschien zijn er wel speciale diensten of producten waar je meer aandacht voor wilt, thema’s waar je bij aan kunt sluiten zoals bijvoorbeeld de feestdagen of ga je binnenkort een nieuw product lanceren. Stel dat jouw doel het lanceren van een nieuw product is, dan pas je je content in de content planning hierop aan.

Voer een social media analyse uit

De volgende stap is het bepalen van je doelgroep door een social media analyse uit te voeren. Je komt er hierdoor achter waar je doelgroep is en hoe je hen kan bereiken. Je brengt eerst in kaart waar je zelf actief bent, veel interactie op hebt en welke posts goed scoren. Vervolgens maak je een lijst met kanalen waarop je bedrijf actief is. Wanneer er een kanaal is dat je het leukst vindt, wat doorgaans het kanaal met de meeste volgers en interactie is, leg je vooral de focus hierop. Bekijk ook eens bij je concurrenten welke posts het goed doen.

Stel je frequentie vast

Het volgende wat je gaat doen, is vaststellen met welke frequentie je gaat posten. Er zijn diverse onderzoeken geweest naar de frequentie van social media en welke tijdstippen en datums het meest handig zijn om te posten. Zo is bij Facebook 1 post per dag de standaard, bij Instagram 1 tot 2 posts per dag en bij Twitter 15 tweets per dag. Bekijk altijd zelf waar jij je het fijnst bij voelt en hoe je doelgroep met jouw gekozen frequentie omgaat. Bekijk of zij actiever worden of dat je weinig verschil ziet.

Voeg waardevolle content toe

Vervolgens ga je waardevolle content toevoegen. Met waardevolle content bedoelen we ook wel alle content die je met jouw lezers of volgers deelt. Misschien zijn dit blogs, maar dit kunnen ook video’s of podcast zijn. Zorg er vervolgens voor dat jouw content planning met deze content gevuld wordt en werk hierbij vooruit. Zo zit je niet snel zonder content en kun je op basis van al deze stappen bepalen wat de juiste content en frequentie hiervan moet zijn.

Wij wensen je veel succes met onze tips!

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,