Wat is SEO?

Samenvatting Artikel

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we dan over zoekmachineoptimalisatie, maar in vakjargon wordt doorgaans toch echt gesproken over SEO. In tegenstelling tot zoekmachine adverteren (SEA) heb je geen directe kosten per klik.

Maar wat is SEO dan eigenlijk precies? Welnu, SEO omvat een aantal handelingen die als doel hebben om een bepaalde website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google en andere online zoekmachines. Met name Google is natuurlijk belangrijk, want meer dan negentig procent van de consumenten die een zoekmachine gebruiken kiest hierbij voor Google. En wat we met dat ranken bedoelen? Nou, daarmee wordt bedoeld op welke positie jouw website verschijnt zodra een bepaalde zoekterm in Google wordt ingevoerd door een consument. Een hogere positie of ranking is uiteraard wenselijk, want dit leidt tot een betere vindbaarheid en in principe tot meer bezoekers naar je website.

In de volgende alinea doen we uit de doeken waarom het zo essentieel is waarom de website van jouw onderneming goed scoort in de Google-ranking. Daarna vertellen we in hoofdlijnen op welke manieren je SEO zoal kunt toepassen.

Waarom is een SEO-strategie eigenlijk zo belangrijk?

Zoals gezegd dienen SEO-activiteiten het doel om je website zo hoog mogelijk te laten ranken in digitale zoekmachines als Google. Waarom dat belangrijk is, is gelukkig niet moeilijk te begrijpen. Je hoeft daarvoor alleen maar in de statistieken van het internetgedrag van de consumenten te duiken. Deze tonen aan dat rond de zestig procent van de internetters niet verder kijkt dan de eerste drie zoekresultaten. Verder bekijkt meer dan negentig procent louter de zoekresultaten op de eerste pagina. Wie er op z’n minst voor zorgt op de eerste pagina terecht te komen bij bepaalde zoektermen kan dan ook rekenen op fors meer websitebezoekers.

Factoren die tot een betere online vindbaarheid leiden

Er zijn talrijke manieren waarop je de ranking van je website kunt verbeteren en waarop je dus de vindbaarheid van je site bevordert. Dit zijn voorbeelden van de meest toegepaste SEO-activiteiten:

  • De techniek achter een website heeft een flinke impact op de ranking ervan. Zo is het ten eerste belangrijk dat je geen fouten (errors) bevat, want deze beïnvloeden de ranking ten negatieve. Verder is het raadzaam een site goed te (laten) beveiligen en indexeren, dat de verschillende pagina’s snelle laadtijden hebben en dat een website goed getoond wordt op het soort apparaat dat gebruikt wordt.
  • Een goede en duidelijke structuur met logische paginatitels beïnvloedt de ranking in positief opzicht.
  • Content. Hiermee wordt alle inhoud van een website bedoeld, zoals teksten, afbeeldingen, foto’s en video’s. Al deze content dient zo goed mogelijk te zijn afgestemd op wat potentiële klanten willen lezen of zien. Dit valt af te leiden uit de zoektermen die het vaakst worden ingevoerd. Deze zoektermen zijn inzichtelijk.
  • Links. Zodra op andere websites links naar jouw site zijn verwerkt, wint jouw website aan online autoriteit. En een grotere autoriteit kan vervolgens weer leiden tot een hogere ranking. In tegenstelling tot de meeste van de hierboven genoemde factoren leidt het ‘verzamelen’ van links (ook wel linkbuilding genoemd) doorgaans op de wat langere termijn pas tot succes.

Meer weten over SEO? Lees hier ons artikel met 10 gratis tools voor SEO.

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,