Alles over adverteren op Facebook

Samenvatting Artikel

Zo werkt adverteren via Facebook

Wil je meer weten over adverteren op Facebook en hoe dit precies werkt? Adverteren via social media zoals Facebook is de beste manier om je account een boost te geven en zowel meer naamsbekendheid als nieuwe volgers te krijgen. Adverteren via Facebook kan jouw organisatie diverse voordelen opleveren. Er zijn vele gebruikers op dit platform actief, waardoor je ook veel mensen zal kunnen bereiken. Wij vertellen je in dit artikel hoe je stapsgewijs een Facebook advertentie maakt. Lees snel verder en ontdek meer!

Bepaal je doel

Wanneer je een advertentie op Facebook wilt maken, is het belangrijk eerst je doel te bepalen. Het is belangrijk dat je duidelijk hebt wat je precies wilt bereiken met je Facebook advertentie. Misschien wil je graag meer likes hebben op jouw berichten, zorgen voor meer conversie op je tijdlijn of ervoor zorgen dat meer mensen jouw website bezoeken of app downloaden. Zorg dat dit doel zo duidelijk mogelijk is. Er zijn diverse soorten advertenties, waarbij de meest voorkomende advertenties de promoted posts en boosted posts zijn. Een promoted post is ook wel een minder opvallende advertentie die met een Facebook bericht te vergelijken valt. Je betaalt om deze te promoten en vervolgens verschijnt je ad op de tijdlijn van je doelgroep. Deze Facebook gebruikers zien alleen ‘gesponsord’ onder de post staan, wat duidelijk maakt dat het om een advertentie gaan. Via dit soort ads trek je meer volgers of krijg je een meer bekende naam. Een boosted post wordt gepost op de tijdlijn van jouw organisaties. Deze post bereikt meer bestaande volgers. Vergelijk je een promoted post met een boosted post, dan kun je het beste voor boosted post kiezen als je meer activiteit op je bedrijfspagina wenst.

Wat is je target audience?

Weet je wat je doel is, dan ga je je target audience bepalen. Dit is de doelgroep die je met jouw advertentie wilt bereiken. Zorg ervoor dat je doelgroep relevant is voor de advertentie. Deze wordt enkel aan mensen getoond die bij de door jou geselecteerde doelgroep horen. Zo wordt deze gezien door de juiste personen. Je kunt je doelgroep op maat toevoegen door een lijst met e-mailadressen toe te voegen. Je kunt ook selecteren op plaats, hobby’s, likes en andere punten.

Bepaal je kosten

Adverteren via Facebook kost uiteraard geld. Bij Facebook kun je betalen per klik, per 1000 views of per conversie. Bekijk eens welke optie jou het meest aanspreekt. Let hierbij wel op je beschikbare budget. Je kunt via Facebook ook een dagelijks limiet qua kosten instellen. Is je budget bereikt, dan zal de advertentie niet meer vertoond worden en ben je dus ook niet meer geld kwijt dan je budget.

Maak je advertentie

De laatste stap is het maken van je advertentie. Hierbij is het belangrijk het juiste beeld te kiezen en de tekst zorgvuldig te schrijven. Zorg er ook voor dat er genoeg aandacht besteed wordt aan de algehele opmaak van de advertentie. Deze zal namelijk stukken beter scoren. Heb je de advertentie eenmaal een tijdje lopen, dan is het aan te raden de data hiervan te analyseren. Zo kun je zien of je advertentie succes heeft gehad en wat hiervoor gezorgd heeft. Dit kun je doen bij ‘rapporten’ onder het navigatiemenu.

Wij wensen je veel succes met adverteren via Facebook!

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,