Tegenwoordig wordt ongeveer de helft van de totale marketingbudgetten in het bedrijfsleven gespendeerd aan marketing die zich volledig online afspeelt. Daarmee heeft online marketing bijna de traditionele ‘offline’ marketing bijgehaald. Zoals je misschien weet zijn er veel verschillende verschijningsvormen van online marketing. Het is dan ook zinvol om goede online marketing strategieën te formuleren en deze gaandeweg bij te schaven waar nodig. In dit artikel lees je welke online marketing strategieën er zoal zijn, en welke strategieën derhalve van je algehele marketingstrategie deel zouden kunnen uitmaken.
Werken aan vindbaarheid
Een van de belangrijkste online marketing strategieën die er zijn bestaat uit het verbeteren van de vindbaarheid van je eigen website. We hebben het hier dan in eerste instantie over de organische vindbaarheid, al spreken sommige mensen liever van de vindbaarheid in de ‘natuurlijke’ zoekresultaten in Google en andere online zoekmachines.
Deze strategie moet leiden tot acties die de positie van jouw website in de zoekresultatenlijsten in Google verbeteren. Hoe hoger je in deze lijsten staat, hoe meer bezoekers je op je website kunt verwachten. Dit is van enorm belang. Wist je namelijk dat de grote meerderheid van de internettende consument niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten? Zaak is dus om op deze eerste pagina terecht te komen. acties die daartoe moeten leiden vallen onder Search Engine Optimization, doorgaans afgekort tot SEO.
Zoekmachine Adverteren
Waar SEO-activiteiten in principe gratis zijn, daar kun je er natuurlijk ook voor kiezen om tegen betaling je website beter zichtbaar en vindbaar te maken. Dit zou je kunnen doen door gebruik te maken van Google Ads. op bepaalde veel voorkomende zoektermen. Op die zoektermen kom je dan extra hoog in de zoekresultaten. We hebben het dan over Search Engine Advertising, oftewel SEA. Daarnaast is het via talrijke externe website mogelijk te adverteren. Dit kun je doen in de vorm van bijvoorbeeld een aantrekkelijk ogende banner.
Richt je je met je advertentiestrategie vooral op SEA, dan heeft dat als doel om snel meer websitebezoek te genereren. De doelstellingen van banners bestaan zowel uit het aantrekken van meer bezoekers als het vergroten van de naamsbekendheid.
Conversie Optimalisatie
Je totale marketingstrategie kan er natuurlijk niet alleen op gericht zijn om meer bezoekers naar je website te lokken. Als je namelijk eenmaal meer geïnteresseerden hebt aangetrokken, dan is het uiteraard ook de bedoeling dat deze mensen actie ondernemen. Dit heet in vakjargon ook wel conversie. Ontwikkel dus zeker strategieën die leiden tot optimale content, structuur en vormgeving van je site, zodat deze erop gericht zijn om bezoekers ertoe te verleiden iets aan te schaffen en/of contact op te nemen.
Social media strategieën
Tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan om je ook via social media te profileren als bedrijf. Dit geldt voor zowel grote als kleinere organisaties. Ben je van plan een social media strategie op te stellen? Onthoud dan dat het slim is om een planning op te stellen die aangeeft dat je bijvoorbeeld eens per week een nieuw artikel of bericht deelt via je social media kanalen. Zo blijf je altijd prominent aanwezig in de tijdlijnen van je volgers. Vergeet tenslotte ook niet om actief te reageren op berichten van je klanten. Hiermee kom je namelijk betrouwbaar, professioneel en betrokken over.