Conversie webshop verbeteren

Samenvatting Artikel

Eindelijk is het dan zover, je eigen webshop is af! Alle producten die jij aanbiedt, zijn eindelijk zichtbaar in de webshop. Maar helaas… nadat de webshop al een maand online staat, zijn er slechts een paar producten verkocht. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Gelukkig ben je hier op het juiste adres. Je vindt hier verschillende tips om meer conversies op je webshop te behalen. Binnen no-time zul je meer producten via jouw webshop verkopen!

1. Maak de webshop overzichtelijk 

Als je een webshop hebt, dan wil je natuurlijk niet dat de bezoekers van de webshop meteen weer weggaan. Een drukke en onoverzichtelijke pagina kan ervoor zorgen dat potentiële klanten weer snel weggaan. Het is dan ook belangrijk dat de landingspagina overzichtelijk is met weinig afleidingen. 

De pagina moet makkelijk te navigeren zijn, zorg er bijvoorbeeld voor dat je duidelijke kopteksten en subteksten hebt. Dit zal de aandacht van de klant trekken en kan hem ook meteen leiden naar hetgeen waar hij naar op zoek is. Gebruik als vuistregel dat je geen features toevoegt die geen specifieke functie voor je webshop hebben. 

2. Voeg kwaliteitskenmerken toe

Het is belangrijk dat de klant jouw webshop vertrouwd. Zodra de klant enige vorm van wantrouwen heeft, zal hij meteen weggaan en niks kopen. Gelukkig kun je de klant gemakkelijk geruststellen met een paar simpele trucs. 

Je kunt bijvoorbeeld recensies toevoegen die positieve ervaringen van andere klanten weergeven. Daarnaast kun je verschillende keurmerken van je producten toevoegen. Dit zal ervoor zorgen dat de klant meer vertrouwen krijgt in jouw webshop. 

3. Zorg voor gemak

Niemand houdt ervan om veel verschillende velden in te vullen voordat het product kan worden besteld. Zorg er daarom voor dat het proces zo makkelijk mogelijk verloopt. 

Je kunt bijvoorbeeld starten met een veld waar het e-mailadres moet worden ingevuld. Dit is een simpele stap waar veel mensen wel toe bereid zijn. Daarna kun je wat meer persoonlijke gegevens vragen zoals het adres en telefoonnummer. Mocht de klant ervoor kiezen om de bestelling niet af te ronden, dan heb je tenminste nog het e-mailadres. 

4. Voeg een livechat toe 

Een van de grote nadelen van een webshop is dat het moeilijk is om persoonlijk advies te krijgen of om vragen te stellen. Gelukkig is hier een simpele oplossing voor. Je kunt namelijk een livechat toevoegen. 

De livechat kun je zelf bijhouden of uitbesteden aan een derde partij. Via de livechat kunnen klanten vragen stellen over de producten. Ze krijgen dan snel antwoord op hun vragen waardoor de kans dat ze het product zullen kopen ook zal toenemen. Een simpele pop-up kan er al voor zorgen dat je conversies zullen toenemen. 

5. Zorg voor verschillende garanties 

Als je verschillende garanties toevoegt, dan heeft de klant meer zekerheid en vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan een “niet goed, geld terug” garantie. Op deze manier is de klant er zeker van dat hij zijn geld niet verliest als het product hem niet bevalt. 

Je kunt ook denken aan andere garanties, bijvoorbeeld dat de producten morgen worden bezorgd als men voor 23:00 besteld. Dit zorgt ervoor dat de klant zeker weet dat hij zijn product ook zal krijgen. Met dergelijke garanties zie je snel je conversies toenemen. 

Hierboven heb je een aantal simpele tips kunnen lezen waarmee je snel je conversies kunt laten stijgen. Uiteraard zijn er nog veel meer online marketing tips die je bij Smart Online Marketing kunt lezen. 

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,