Hoe werkt Google Ads?

Samenvatting Artikel

Google Ads is een online advertentieprogramma van het zeer bekende bedrijf Google. Tot halverwege 2018 heette dit programma nog Google AdWords. Daardoor wordt op sommige websites en door sommige mensen nog altijd van Google AdWords gesproken. De eigenlijke naam is dus echter al sinds enkele jaren Google Ads. 

Google Ads geldt als de grootste bron van inkomsten van Google. Dat geeft al meteen aan dat dit een grote succesformule is. Niet alleen voor Google zelf, maar ook voor zeer veel van de bedrijven die van de mogelijkheden van Google Ads gebruikmaken. Meer informatie over deze mogelijkheden en de werking van Google Ads lees je in dit artikel.

De basisprincipes van Google Ads

Een van de belangrijkste basisprincipes is dat er gewerkt wordt volgens een pay-per-clicksysteem. Dit wordt ook wel PPC (of CPC) genoemd. PPC betekent dat je als adverteerder pas betaalt wanneer er daadwerkelijk consumenten op je advertentie klikken. Deze kosten worden dan dus pas achteraf in rekening gebracht.

Verder heb je bij Google Ads de luxe om zelf op voorhand een maximumbedrag in te stellen aan kosten die je aan deze clicks kunt of wilt maken. Is je maximumbudget eenmaal bereikt, dan zal je advertentie automatisch niet meer worden getoond.

Wat je daarnaast over Google Ads moet weten is dat de kosten per click vaak worden bepaald op basis van een soort veiling. Deze veilingen worden automatisch en op de achtergrond verricht wanneer een consument een bepaalde zoekterm in Google invoert. Wie de hoogste positie in de zoekresultaten krijgt wordt mede aan de hand van het bod en de kwaliteit van de geboden informatie bepaald.

Tenslotte is het van essentieel belang dat je bij Google Ads zelf kunt kiezen met welke zoektermen je je advertentie in verband wilt brengen. Dit aspect zorgt er natuurlijk voor dat je heel doelgericht kunt adverteren. Een interessante extra mogelijkheid die hierbij komt kijken is dat je ook louter kunt adverteren bij consumenten uit je eigen regio. Dit is zowel via ip-adres als via plaatselijk of regionaal getinte zoektermen (zoals: ‘slotenmaker Utrecht’) mogelijk.

Op welke manieren kun je via Google Ads adverteren?

Via Google Ads kun je als bedrijf zijnde op diverse manieren adverteren. De meest voorkomende manieren zijn de volgende:

  • Een tekstadvertentie. Onder de titel ziet de consument dan een relatief lang stukje tekst verschijnen in de zoekresultatenlijst. Deze tekst biedt vele mogelijkheden de consument te triggeren op de link te klikken.
  • Een beeldadvertentie. Hierbij kan het gaan om stilstaande beelden en bewegende beelden, oftewel een GIF. Dit is vooral interessant als je op een visuele manier wilt opvallen. Een beeldadvertentie kan bijvoorbeeld in de vorm van een banner getoond worden.
  • Een displayadvertentie. Als je hiervoor kiest maak je gebruik van het uitgebreide netwerk van Google. Daarmee kan je advertentie op talrijke verschillende (externe) sites worden getoond.
  • Een app-advertentie vormt een ideale manier om geïnteresseerden via één klik door te leiden naar een pagina waar ze meteen jouw app kunnen downloaden.
  • Een video-advertentie. Deze zal normaliter voor, tijdens of na een Youtube-video worden getoond.
  • Een shopping-advertentie die bovenaan de pagina met zoekresultaten wordt getoond zodra iemand een zoekterm invoert die nauwe verwantschap heeft met een product dat jij verkoopt en dus graag extra onder de aandacht wilt brengen.

Meer weten over SEA of Google Ads? Lees hier al onze artikelen met tips en online marketing kennis.

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,