Als je een (beginnende) ondernemer bent, dan is het maar wat logisch dat je door in te zetten op online marketing probeert het aantal klanten en je omzet te vergroten. De invloed van online marketing is namelijk nog altijd groeiende ten opzichte van marketingactiviteiten buiten het internet om. Daar komt nog bij dat online marketing snel tot resultaten kan leiden, dat deze resultaten relatief goed inzichtelijk zijn en dat je makkelijk kunt op- en afschalen.
Wanneer je tot op heden nog niet of nauwelijks ervaring hebt met online marketing, dan wil je uiteraard graag weten wat deze vorm van marketing eigenlijk kost. Het is op voorhand echter onmogelijk te voorspellen op welke kosten je kunt rekenen. Dit hangt namelijk af van tal van factoren. De vier meest relevante factoren worden hieronder benoemd en beschreven.
1. Online marketing budget
In de eerste plaats vormt je eigen budget natuurlijk het ultieme uitgangspunt voor de kosten die je uiteindelijk zult maken. Hoe dan ook is de kans groot dat je voor jezelf een maximumbedrag hebt vastgesteld dat je aan online marketing ‘mag’ spenderen. Over het algemeen geldt dat dit budget bij grote bedrijven hoger is dan bij middelgrote en kleine organisaties.
2. Het startpunt
Ook het beginpunt speelt allicht een grote rol in de uiteindelijk te maken kosten. Het ontplooien van online marketingactiviteiten is namelijk veel intensiever (en dus duurder) als je tot op heden nog helemaal niet zichtbaar en actief bent op internet, dan wanneer je bijvoorbeeld al een aardige website in bezit hebt.
3. Inzetten online marketeers
Als we er gemakshalve even vanuit gaan dat je als ondernemer zelf niet genoeg specifieke kennis hebt van online marketing, dan komen we tot de conclusie dat je een of meerdere professionele online marketeers zult inzetten. Dit kun je op geheel uiteenlopende manieren aanpakken. De volgende twee strategieën zijn wellicht het meest logisch:
- Je contracteert zelf één of meerdere online marketeers, meestal freelancers. Let wel: binnen de online marketing bestaan er vele specialismen. Zo zijn er diverse experts nodig om een goede website op te bouwen en te onderhouden. Daarom kiezen met name middelgrote en grote bedrijven voor het in dienst nemen van online marketeers. De kosten aan online marketing die je dan maakt hangen samen met de personeelskosten die je aan deze mensen kwijt maakt, aangevuld met bijvoorbeeld kosten voor licenties en hosting.
- Je gaat een samenwerking aan met een extern online marketingbureau dat alle benodigde specialisten in dienst heeft. In overleg met een dergelijk bureau kun je afspreken wat de doelstellingen zijn, welke acties daarvoor nodig zijn en welke tarieven zullen gelden. Dit is vooral voor kleine ondernemingen een geliefde oplossing. Je kosten blijven op deze manier inzichtelijk en redelijk beperkt. Een mogelijk nadeel is wel dat je je website niet in eigen beheer hebt.
4. Concurrentie
Afhankelijk van de markt waarin je je begeeft zullen ook de kosten lager/hoger zijn. In marketingtermen heb je het dan over een red of blue ocean: blauw is open water zonder concurrentie, maar bij rood zijn er veel haaien en dus veel concurrenten. Het kan een verschil zijn van 50 cent kosten per klik (CPC) tot zelf 25 euro CPC.
De te volgen strategieën
Vooral als je inzet op een samenwerking met een online marketingbureau zullen de te volgen strategieën een grote invloed hebben op de uiteindelijke kosten. Bedenk je namelijk dat er talrijke strategieën (ofwel kanalen) zijn die je kunt volgen, los van het feit dat er mogelijk een nieuwe website gebouwd moet worden. Voorbeelden van kanalen zijn zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, social media marketing, e-mailmarketing en affiliate marketing. Hoe meer van deze kanalen je wilt benutten, hoe hoger de kosten oplopen.