Wat is online marketing?

Samenvatting Artikel

Online marketing omvat alle marketingactiviteiten die je als bedrijf, instelling of instantie ontplooit via internet. De communicatie tussen de aanbieder en de klant verloopt hierbij dus in principe volledig online. Deze marketingactiviteiten hebben uiteraard als uiteindelijke doel om producten en/of diensten te verkopen. 

Tegenwoordig bestaan er ontzettend veel uitingen en onderdelen van online marketing. De belangrijkste onderdelen worden verderop in dit artikel benoemd. Na het lezen van dit artikel zul je dan ook beter kunnen inschatten wat online marketing is en hoe het kan worden toegepast. Eerst verschaffen we je meer informatie over welke plaats online marketing (soms ook internetmarketing genoemd) heden ten dage inneemt in het bedrijfsleven.

Populariteit van online marketing

Elk jaar neemt het percentage aan aankopen dat online wordt verricht toe. Voor de consument houdt online shoppen uiteraard veel gemak, snelheid en comfort in. Daar komt nog bij dat consumenten tegenwoordig meer dan ooit tevoren zich via internet oriënteren op toekomstige aankopen. Dit was voor 2020 al het geval. De pandemie die in 2020 uitbrak heeft deze trend vervolgens zelfs extra aangejaagd.

Bedrijven die streven naar een goede omzet kunnen deze trend natuurlijk niet negeren. Je ziet dan ook dat bedrijven een steeds groter aandeel van hun totale marketingbudget aan online marketing besteden. Zo werd in 2020 naar schatting ongeveer 45 procent van de totale marketingbudgetten aan online marketing besteed. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd tot het bedrijfsleven meer dan de helft van het budget aan internetmarketing zal besteden.

Online marketing biedt voor bedrijven overigens ook gewoon een aantal heel grote voordelen. Zo kun je relatief goedkoop en vlug activiteiten op internet ontplooien en op die manier dus razendsnel werken aan de vindbaarheid van je bedrijf – al zijn er natuurlijk wel altijd kosten voor online marketing. Daarnaast zijn online uitingen altijd beschikbaar, kun je je via internet extra goed op je doelgroepen richten en kun je in de online marketingwereld de resultaten van diverse activiteiten en uitingen goed meten.

Waaruit bestaat online marketing?

Zoals gezegd bestaat online marketing uit een heleboel mogelijke aspecten. De belangrijkste aspecten worden hieronder in het kort benoemd en beschreven.

  • Content marketing. Hier begint het doorgaans allemaal mee. De content (oftewel de teksten, afbeeldingen, foto’s en/of video’s) op je website dienen zodanig te zijn dat geïnteresseerden worden overgehaald iets te kopen of contact met je bedrijf op te nemen.
  • Zoekmachine Optimalisatie, in vakjargon ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Dit omvat activiteiten die als doel hebben je website zo hoog mogelijk te laten ‘ranken’ in de zoekresultaten van online zoekmachines, waarvan Google uiteraard de meest bekende is.
  • Zoekmachine Adverteren. Dit heet ook wel SEA (voluit: Search Engine Advertising). Hierbij gaat het om gericht (en tegen betaling) adverteren op bepaalde zoektermen in een online zoekmachine.
  • Social media marketing. Tegenwoordig kan niemand meer om het belang en de populariteit van social media heen. Social media marketing zorgt ervoor dat je als bedrijf zichtbaar bent op deze kanalen, en dat je via deze kanalen ook laagdrempelig te benaderen bent.
  • E-mailmarketing. Dit omvat het versturen van promotionele e-mails aan consumenten of voor B2B met marketing automation.
  • Internetreclame. Hierbij kun je denken aan het tegen betaling adverteren op internet. Dit adverteren kun je op de meest uiteenlopende websites doen, meestal in de vorm van een banner. De doelen hiervan bestaan onder meer uit het verhogen van je naamsbekendheid en het veroorzaken van meer bezoekers op je website.

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,