Wat is marketing automation?

Samenvatting Artikel

De term marketing automation wordt de laatste jaren steeds vaker gebruikt in de marketingwereld. Vooral in de B2B-marketing lijkt dit principe met grote regelmaat te worden ingezet. Wat marketing automation precies is? Marketing automation heeft als doel dat e-mails met specifieke, doelmatige informatie op automatische wijze en op het juiste moment wordt aangeleverd aan jouw potentiële klanten. Vanzelfsprekend moet deze informatie uiteindelijk leiden tot meer klandizie en omzet.

Uiteraard heeft de term die hier centraal staat ook zeer nauw betrekking op speciale software. Deze is zodanig ontworpen dat je als bedrijf zijnde zeer efficiënt en gericht marketing kunt bedrijven. Naar schatting wordt marketing automation inmiddels door dertig tot veertig procent van de Nederlandse bedrijven (die aan B2B-marketing doen) ingezet. De bedrijven die hier het meest succesvol mee zijn weten hun omzet in een jaar bijna te verdubbelen.

Voordelen van marketing automation

Mits het op een goede manier wordt geïmplementeerd – iets waar een extern online marketing bureau je zonder twijfel bij kan helpen – kan marketing automation de volgende voordelen opleveren voor je organisatie:

  • Op de lange termijn bespaar je met de implementatie van marketing automation geld. Dit omdat de processen grotendeels worden geautomatiseerd. Het geheel verloopt daardoor veel efficiënter. Er is bijvoorbeeld minder personeelsinzet nodig voor het (vaak nodeloos) contacteren van prospects.
  • Via marketing automation kun je een zeer uitgebreide database opbouwen met de meest uiteenlopende gegevens van (potentiële) klanten. Deze gegevens kunnen je veel wijzer maken over onder meer zaken die te maken hebben met het bezoek op jouw website door klanten (zoals bezoekduur, welke pagina’s worden bekeken, wordt er iets gedownload etc.).
  • Na implementatie van de juiste software hoef je zelf voor het verzamelen van deze gegevens niet of nauwelijks inspanningen te verrichten. Je hoeft het in feite alleen te monitoren.
  • Aan de hand van de verzamelde gegevens kun je mogelijke klanten op een veel gerichtere manier benaderen en informatie voorschotelen.

Toepassingen marketing automation

Zoals je ondertussen ongetwijfeld doorhebt kan marketing automation op talrijke manieren worden toegepast. Hieronder lees je een aantal interessante en makkelijk te duiden voorbeelden hiervan:

  • Merkt het systeem op dat een bepaalde websitebezoeker actief op zoek is naar specifieke informatie, dan zou je deze persoon automatisch via de chatbot een bericht kunnen sturen. In dit bericht kan bijvoorbeeld de vraag worden opgenomen of de klant (in wording) extra informatie wenst te ontvangen.
  • Wanneer je software heeft vastgesteld dat een bepaalde klant een pagina met tarieven vaak of langdurig heeft bekeken, dan kun je deze persoon automatisch een mail sturen met een uitnodiging om in een persoonlijk gesprek tot een offerte te komen.
  • Is er een (andere) goede reden om aan te nemen dat een websitebezoeker echt geïnteresseerd is, dan kun je de gegevens van deze persoon ook automatisch laten doorsturen aan je salesteam. Een verkoper kan dan ook persoonlijk contact opnemen met het prospect.
Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

Wil je graag een content planning maken, maar weet je niet zo goed…