In 6 stappen uw landingspagina verbeteren

Samenvatting Artikel

In het eind 2014 uitgekomen boek ‘The ultimate guide to landing page optimization’ van Oli Gardner, beschrijft de auteur 6 vragen die een marketeer moet beantwoorden om te beoordelen hoe effectief zijn landingspagina’s zijn. Deze 6 vragen zijn:

  1. Heeft mijn pagina één, maar dan echt maar één mogelijke actie?
  2. Is de boodschap op de landingspagina consistent met andere media waarmee de bezoeker in aanraking is geweest (vooral die vlak er voor, zoals een Adwords advertentie)?
  3. Als de bezoeker de pagina snel (‘diagonaal’) scant, is het dan meteen duidelijk waar de pagina over gaat?
  4. Voegt elke onderdeel op de pagina wat toe aan het verhaal dat u wilt vertellen?
  5. Gelooft u de ‘testimonials’ die op de pagina staan zelf?
  6. Is alles gericht op de Call to Action die u de bezoeker wil laten uitvoeren?

6 stappen Garder

In het boek geeft Gardner vervolgens weer hoe u in 6 stappen kunt werken aan landingspagina verbeteren:

  1. Verwijder alle elementen die afleiden van het doel. Dit kan soms lastig zijn wanneer u met een website grid / template moet werken waar allerlei zaken ‘vast’ staan die niks met het onderwerp te maken hebben. Ga de strijd aan (bv met A/B tests) en toon uw gelijk aan met conversiecijfers!
  2. Mocht u externe communicatiekanalen gebruiken om potentiële klanten op uw landingspagina te krijgen, zorg er voor dat alles in de zelfde stijl geschreven is en dat het verhaal coherent is.
  3. Zorg er voor dat de content duidelijk zichtbaar is! Bezoekers bepalen binnen 10 seconden of uw product/service wat voor ze is.
  4. Alle onderdelen op de pagina moeten bijdragen om het verhaal te versterken. Een handige test om te zien welke onderdelen hier minder op scoren is om ze individueel een cijfer te geven voor de bijdrage aan het verhaal wat u wilt vertellen.
  5. Voer een geloofwaardigheidstest uit, want als u de klantwaarderingen op de pagina al niet gelooft hoe moeten bezoekers ze dan geloven?
  6. Voeg een extra reden toe waarom bezoekers op de actiebutton moeten drukken. Bijvoorbeeld, in het geval van een landingspagina om aan te melden voor een online webinar, de toevoeging “maak je geen zorgen, mocht je het webinar niet op dit tijdstip kunnen bijwonen, we sturen je de gehele presentatie toe” zorgde voor 19% meer conversies.

Je eigen landingspagina’s verbeteren? Neem contact op met een goed online marketing bureau en lees onze andere online marketing tips.

Foto van Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,