Conversie verhogen bij formulieren – waarom je moet blijven testen!

Soms zie je een video (in dit geval over conversie verhogen bij formulieren) voorbij komen die je weer even aan het denken zet – dit is er zo een. Dit keer van de jongens en meisjes van MarketingExperiments, een analytics en conversiebureau uit de US met als Conversie verhogen bij formulieren - blijf testen!verbazend simpel motto: “To discover what really works in optimization”.

In de video laten ze zien dat het enorm belangrijk is om te blijven testen. Bij sommige experimenten lijkt de B variant (simpeler, korter, overzichtelijker) het gewoon slechter te doen! De redenen hiervoor zijn

  1. Je kunt per ongeluk de ‘weerstand uit complexiteit’ laten toenemen door te vereenvoudigen. En die weerstand kan groter zijn dan de afgekomen ‘weerstand uit lengte’… (zie 13:30, 14:30 en 15:50)
  2. Pas op voor versimpeling en verkorting van formulieren als je daarmee ook de gepercipieerde waarde verlaagt of zelfs helemaal verwijdert. In de video enkele mooie voorbeelden van een verbetering in de conversie agv verlenging van een formulier (zie 22:50, 23:15 en 26:30)

In het algemeen kan je geen uitspraken doen als “radiobuttons zijn altijd beter dan dropdownmenu’s”. Het is (helaas) context gevoelig. Het gaat om de gepercipieerde waarde versus de kosten. Komen we toch weer bij een oude vertrouwde marketing waarheid uit ;0). En dat je moet blijven testen!

 

Heeft u ook het gevoel dat uw funnel wel eens beter zou kunnen converteren? Maak een vrijblijvende afspraak om deze samen met Canicas door te nemen.

ik wil hier meer over weten