Wat is conversie optimalisatie?

Samenvatting Artikel

In de online marketingwereld (en vooral in de e-commerce) hoor en lees je relatief vaak de term conversie. Als je nog een nieuwkomer bent in dit vakgebied is het dan ook van essentieel belang dat je deze term goed weet te duiden. 

Welnu, als er sprake is van conversie, dan betekent dat simpelweg dat een bezoeker van je website de gewenste actie heeft ondernomen. Bij conversie is het gangbaar dat er gerekend wordt met percentages. Het conversiepercentage is hierbij alleszeggend. Dit percentage geeft namelijk aan welk percentage van de bezoekers van jouw website de gewenste actie heeft uitgevoerd. 

Acties van jouw kant om dit percentage te verhogen vallen vervolgens onder conversie optimalisatie. Later in dit artikel kun je lezen hoe je dit percentage kunt proberen te verhogen. Eerst vertellen we je echter welke acties eigenlijk bedoeld worden met die gewenste acties die we hierboven al tweemaal aanhaalden.

Welke acties kunnen onder conversie vallen?

Welke acties van consumenten je precies onder conversie kunt scharen kan per persoon of per bedrijf verschillen, maar over het algemeen worden met conversie de volgende acties bedoeld:

  • Het aanschaffen van een product en/of het voldoen van een betaling.
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief of het verrichten van een registratie.
  • Telefonisch, per e-mail of via een contactformulier contact opnemen met je organisatie.

De conversie optimaliseren? Zo doe je dat!

Er zijn talrijke bekende en minder bekende manieren waarop je de conversie van jouw website kunt proberen te optimaliseren. Hieronder volgt een greep uit de technieken die je hierbij zou kunnen toepassen:

  • Zorg voor een aantrekkelijk en prettig ogend design van je site.
  • Maak je website als geheel zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Daarvoor moet alles snel en makkelijk vindbaar zijn en ook dient elke pagina snel te laden.
  • Stem de informatie over jouw bedrijf in het algemeen en je producten in het bijzonder goed af op de aard en de wensen van de doelgroep.
  • Maak gebruik van beproefde psychologische verkoopstrategieën op je website.
  • Draag zorg voor unieke productteksten en -informatie waarin vooral positieve woorden en termen zijn opgenomen.
  • Wees zo duidelijk en transparant mogelijk over de prijzen en eventueel bijkomende kosten, zoals verzendkosten. Mensen houden er namelijk niet van te worden verrast met extra kosten op het laatste moment.
  • Geef snel en duidelijk aan op welke manieren consumenten kunnen betalen.
  • Maak het bestel- en betaalproces in z’n geheel zo makkelijk mogelijk voor de consument.
  • Overweeg mogelijkheden toe te voegen om een consument korting te laten ‘verdienen’. Bedenk je namelijk dat mensen soms op het laatste moment beslissen een aankoop toch niet te doen. Een eventuele korting kan dit voorkomen.
  • Heeft een klant op het laatste moment een bestelling toch niet voltooid? Benader deze klant dan naderhand met bijvoorbeeld een herinneringsmail waarin een link is opgenomen naar het winkelwagentje dat ze eerder nog gevuld hadden met één of meerdere producten.

Meer weten over conversie optimalisatie of andere online marketing mogelijkheden? Lees hier al onze artikelen over online marketing kennis.

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

Third-party cookies, ook wel bekend als tracking cookies, zijn al geruime tijd een controversieel onderwerp binnen de online advertentie-industrie. Deze cookies worden gebruikt om
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,