Marketing trends 2014Welke marketing trends staan ons te wachten in 2014?

De donkere dagen rond kerst en oud & nieuw bieden altijd een goede gelegenheid om even vooruit te blikken naar 2014: wat zijn belangrijke marketing trends en issues in 2014? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor marketeers? Wat staat ons te wachten in de snel verandere omgeving? Met dank aan Adobe hierbij vier ontwikkelingen waar iedere budgettair verantwoordelijke in 2014 rekening mee moet houden.

 

Marketing trend 1. Iedere marketeer moet voortdurend experimenteren en testen

Je bent nooit klaar met het marketingplan en het marketingdraaiboek zal nooit af zijn. De snelheid van innovatie maakt dit simpelweg onmogelijk. Marketeers moeten steeds hun campagnes herzien en blijven experimenteren en testen, maar niet blindelings. Marketeers moeten daarom werken met testplannen: wat zijn hypotheses, te testen proposities, testperiodes etc. Daarnaast moeten zij beschikken over een solide analytics, tag management en reporting programma dat hen in staat stelt om betekenisvolle data in te zien en te delen. Deze data moet hen het inzicht bieden om weloverwogen aanpassingen te maken en experimenten uit te voeren.

Marketing trend 2. Stel teams samen uit zowel Social media als Search Optimization mensen

Social en search betreden elkaars terrein. Facebook en Twitter hebben targeting en biedingen op keywords toegevoegd en Google+ profielen maken nu deel uit van de algoritmen die gebruikt worden om de ranking van de zoekresultaten te bepalen. Marketeers moeten voorkomen dat er strijd ontstaat tussen search en social teams door juist samen te werken in gezamenlijk teams. Reserveer nu budget voor grote investeringen in paid social search in 2014. Geef het multidisciplinaire team de tools die zij nodig hebben om succesvol te zijn, zoals analytics en bid management tools. Zij moeten de bevoegdheid krijgen om gaandeweg cross-channel budget toe te kennen op basis van de beschikbare data. Reken het SSO team af op de resultaten van de gehele search en social portfolio en niet op basis van één kanaal of campagne. Dit zorgt ervoor dat het team investeert in dat kanaal dat het beste resultaat oplevert.

Marketing trend 3. Mobile wordt een essentieel onderdeel van de marketing channel strategie

Sommige van onze klanten hebben al meer dan 50% mobiel vekeer. Consumenten verwachten een plezierige en consistente beleving wanneer zij in aanraking komen met merken op hun mobiele apparaat, ongeacht of het via een browser is of via een app. Dit betekent dat merken mobile als een intrinsiek onderdeel van hun totale marketing mix (web, social, e-mail, SEM etc) moet zien. Bedrijven moeten zichzelf drie vragen stellen als zij hun strategie voor mobile aanpassen:

  1. Hoe maken onze klanten en prospects gebruik van mobile en welke kansen biedt dit?
  2. Hoe komen wij nu tegemoet aan dit gedrag?
  3. Wat moeten wij nog doen om aan dit gedrag tegemoet te komen?

Marketing trend 4. De uitdaging van complexe algoritmen en big data

De toenemende hoeveelheid data waarover marketeers beschikken maken het steeds lastiger om zaken als zoekmachinemarketing, personalisatie en afwijkingdetectie handmatig uit te voeren. En dit is waar algoritmen hun intrede doen. Geautomatiseerde biedingsplatformen op basis van algoritmen kunnen bijvoorbeeld niet alleen omgaan met de uitdagingen van traditionele search programma’s (met een steeds verder uitbreidend portfolio van zoektermen) maar ook met de opkomende social search programma’s. Algoritmen kunnen ook grote hoeveelheden data verwerken en afwijkingen (resultaten die buiten de verwachte waarden vallen) detecteren die wijzen op nieuwe kansen die benut kunnen worden of problemen die snel opgelost moeten worden.

 

Is uw bedrijf klaar voor 2014? Herkent u de beschreven ontwikkelingen maar weet u niet zeker of uw bedrijf de kansen en bedreigingen in kaart en – belangrijker – doorvertaald heeft? Canicas helpt u graag met dit soort vraagstukken.

Neem contact op