som op Which Test Won congres in Berlijn

Canicas op Which Test Won congres in BerlijnOp 15 en 16 oktober is som in Berlijn, bij Which Test Won’s The Live Event Europe. Which Test Won beheert ‘s werelds grootste online bibliotheek met case studies op het gebied van A/B en multivariatie testen. Digitale marketeers uit heel de wereld nemen deel aan dit evenement. Ook Hans Drenth zal hier als conversie consultant optreden. Hij gaat andere marketeers inwijden in de wereld van het som Sex & The City model (SATC) en hoe dit kan bijdragen aan een verhoogde conversie.

Which Test Won biedt peer-to-peer informatie aan om digitale marketeers te inspireren bij het ontwikkelen en uitvoeren van succesvolle A/B tests. Digitale marketeers sturen case studies in die zijn uitgevoerd met behulp van A/B en/ of multivariate testing. Deze studies worden vervolgens op een objectieve manier geverifieerd, geëdit en uiteindelijk gepubliceerd op het platform. Een deel van de tests is voor iedereen toegankelijk (zie Which Test Won test library).

Tijdens het Live Event zullen sprekers van onder meer Microsoft, LinkedIn, Dell en Google proberen de wereld van de digitale marketing bloot te leggen. Dit zal voornamelijk op het gebied van A/B en multivariatie testen zijn. Bij een A/B test vergelijken we de effectiviteit van twee verschillende versies (A en B) van een webpagina. Een multivariatie test daarentegen vergelijkt meerdere versies.

Voorbeelden van recente A/B tests

Hieronder enkele voorbeelden die soms verrassend goed aantonen dat je echt alles moet testen; generalisaties en aannames zijn taboe.

Het modemerk Rue21 heeft een A/B test laten uitvoeren op haar mobiele website. Versie A bestaat uit meer afbeeldingen dan versie B. In versie B is de tekst in accordeonstijl gezet. Welke versie levert volgens u de hoogste conversie op?

Canicas op Which Test Won congres in Berlijn

De verwachting was dat versie B, met de tekst in accordeonstijl, de navigatie positief beinvloedt. Hierdoor zou de consument langer op de website blijven hangen. Versie A bleek inderdaad 1,7% meer ‘bounce’ te hebben dan versie B. In beide gevallen bleef zowel de conversie als de ‘tijd op de site’ gelijk.

Ook een mobiele banner van Ditzo is aan een case study onderworpen. Aan versie B is een groene zegel toegevoegd met de woorden ‘tot 100 euro korting’. Welke is volgens u het meest effectief?

Canicas op Which Test Won congres in Berlijn

Aanvankelijk dacht men dat versie B, met de groene zegel (meer informatie en tevens een trigger), zou leiden tot een hogere conversie. Echter, de test toonde aan dat in dit geval de stelling ‘less is more’ van kracht is. Variant A leidde tot 93% meer doorklikkende consumenten en zelfs tot 136% meer kliks op de rode knop ‘Calculate your premium in 1 min’!

Ook werd er een A/B test uitgevoerd voor het merk Bowflex: een bedrijf in fitnessartikelen. Opgemerkt moet worden dat de campagne werd gelanceerd ten tijde van het WK voetbal in 2014. Getest werd of een voetbal-gerelateerd thema ten tijde van het WK tot meer betrokkenheid en conversie leidt dan een traditionele summer sale. Welke versie levert volgens u de hoogste conversie op? Versie A of toch versie B met zowel de tekst als de afbeeldingen in het teken van het WK?

Canicas op Which Test Won congres in Berlijn

De resultaten toonden aan dat versie B tot 86% meer artikelen verkocht dan versie A. Hieruit blijkt dat een actie relateren aan een evenement enorme positieve effecten op de verkoop kan hebben.

Always Be Testing!

Ook al denkt men vaak te weten wat de meest effectieve strategie is, toch kan de uitkomst van een A/B test verrassend zijn. The Live Event Europe helpt u uw testprogramma te verbeteren, biedt de laatste inzichten uit A/B tests en zelfs specifiek advies over uw site. som draagt hier natuurlijk graag aan bij. Wij hebben er zin in!

Wilt u ook geïnspireerd worden door andere marketeers? The Live Event is op 15 en 16 oktober in Berlijn. Ga naar de TLE website. Wanneer u ‘som’ invoert in het veld CODE ontvangt u € 350,- korting op de toegangsprijs.