Verschil WordPress (WooCommerce) en Shopify

Samenvatting Artikel

Wanneer je een bedrijf hebt dat voor z’n succes afhankelijk is van de verkoop van (fysieke) producten aan klanten, dan is de kans zeer groot dat een webshop van grote toegevoegde waarde is. Consumenten shoppen tegenwoordig namelijk meer dan ooit via internet. Als ondernemer zijnde rest je dan ook vaak niets anders dan aan deze trend tegemoet te komen.

Op jezelf van een webshop te voorzien zul je over de juiste software moeten beschikken. Gelukkig bestaan er wat dit betreft verschillende programma’s die zeer gebruiksvriendelijk zijn. Shopify en WooCommerce zijn twee van de wereldwijd meest gebruikte webshopprogramma’s. WooCommerce geldt hierbij als plug-in voor het eveneens zeer bekende WordPress.

Ben je geneigd om een van de genoemde webshopprogramma’s te gaan gebruiken, maar weet je nog niet welk programma je voorkeur heeft? Lees dan zeker even verder, want in dit artikel zal je duidelijk worden waar het verschil tussen WordPress (WooCommerce) en Shopify ‘m zoal in zit.

Het opstarten van je webshop

Wanneer je een webshop wilt beginnen komt daar uiteraard heel wat bij kijken. Als het toch echt je wens is je online winkel op zo kort mogelijke termijn ‘live’ te hebben, dan kan het aan te raden zijn om voor Shopify te kiezen. Je hoeft bij Shopify namelijk alleen een account aan te maken, een domein te kopen of te koppelen en een thema uit te zoeken, waarna je meteen producten kunt toevoegen. Bij WooCommerce dien je een stuk meer handelingen te verrichten voor je echt van start kunt.

Beheer en onderhoud

Voor je dagelijkse werkzaamheden maakt het heel wat uit of je voor Shopify of voor WooCommerce kiest. Zo is het bij WooCommerce zo dat je de site zelf zult moeten hosten. Dat houdt in dat je gehele webwinkel zich op je eigen server bevindt. Dit geeft je veel vrijheid, maar ook extra taken en verantwoordelijkheid. Daarentegen wordt een Shopify-webshop voor je gehost en dus beheerd. Hierdoor heb je er aan de ene kant minder omkijken naar, maar als je anderzijds eens een wijziging wilt doorvoeren, dan moet je deze wel eerst laten goedkeuren door Shopify.

Kosten

Wat betreft de kosten die je maakt om van een webshopprogramma gebruik te maken: deze liggen niet op voorhand vast. Wel hanteert vooral Shopify een zeer transparante en overzichtelijke werkwijze wat betreft de prijzen. Je kiest daar uit drie opties, waarna je meteen je maandelijkse kosten weet. Er zijn daarnaast maar weinig aspecten die die maandelijkse prijs nog kunnen opdrijven.

Bij WooCommerce werkt dit wat anders. In principe kun je dit gratis gebruiken, al maak je dan natuurlijk nog wel kosten voor de hosting, het domein en de betalingsgateway. Verder geldt dat als je bepaalde handige thema’s of plug-ins wilt’, dat de kosten dan al snel hoger worden.

Beschikbaarheid data

Als je zelf het liefst de controle houdt over de data van je bedrijf en je verkoopresultaten, dan kan het handiger zijn om voor een webshop van WooCommerce te gaan. Alle gegevens blijven namelijk volledig in jouw bezit. Je draagt daarbij zelf de totale verantwoordelijkheid voor het beheer en de opslag van deze gegevens. Bij Shopify ligt dat toch wel wat anders. Wanneer je namelijk een Shopify-webshop hebt zullen je gegevens zich onder de servers van Shopify bevinden. Volledige controle over je gegevens heb je dan niet. Wel kun je natuurlijk op verschillende manieren toegang krijgen tot je gegevens.

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,