Top 10 (gratis) tools voor SEO

Samenvatting Artikel

Zoekmachineoptimalisatie geldt als een van de belangrijkste online marketing instrumenten voor bedrijven die via het internet goed willen ‘scoren’. Voor het begrip zoekmachineoptimalisatie wordt doorgaans de term SEO gebruikt (de afkorting van Search Engine Optimization).

Een belangrijk kenmerk van SEO is dat de verschillende facetten die er onderdeel van uitmaken in principe gratis in te zetten zijn. Tegenwoordig lijkt SEO bovendien zelfs meer tools en mogelijkheden te bieden dan ooit tevoren. In het restant lees je welke tien gratis te gebruiken tools voor SEO vermoedelijk de belangrijkste zijn.

1. Ubersuggest

Je content bepaalt voor een groot deel hoe hoog je scoort in de Google-zoekresultaten. Wat betreft deze content is het vooral belangrijk hoe goed deze aansluit op zoektermen die consumenten vaak invoeren in Google. Om hierachter te komen is de tool Ubersuggest uiterst nuttig. Via dat programma heb je namelijk snel inzichtelijk welke zoekwoorden of -termen hoe vaak zijn gebruikt de afgelopen maand.

2. AnswerThePublic

AnswerThePublic is een tool die je bij uitstek kan helpen bij het creëren van content. Dit geldt dan vooral voor content op tekstueel gebied. Via AnswerThePublic kun je er namelijk achter komen met welke vragen consumenten zitten ten aanzien van jouw vakgebied. Aan de hand van die informatie kun je beter tot doelgerichte content komen.

3. Alsoasked

Een andere gratis tool om vaak gestelde vragen over een bepaald thema te achterhalen is Alsoasked. Ook hier kun je door simpelweg een onderwerp in te vullen vragen vinden die vaak door consumenten worden gesteld.

4. Chrome extensie van Detailed

Wanneer je begint met het opstarten of uitbreiden van je SEO-activiteiten is het altijd zinvol welke bedrijven of concurrenten momenteel goed ranken op zoektermen die jij belangrijk vindt. Hierbij kun je verrassend diep op de materie in gaan. Zo kan men via de Chrome extensie van Detailed snel en overzichtelijk per pagina zien wat de titels, tussenkopjes en afbeeldingen zijn; allemaal content die kennelijk goed scoort.

5. ScreamingFrog

Uiteraard zul je je ook moeten richten op het technische aspect van je website als je deze goed wilt laten ranken. Het programma ScreamingFrog helpt je daarbij, in die zin dat je deze tool kunt inzetten om snel inzichtelijk te hebben welke eventuele fouten je site bevat waardoor deze SEO-technisch gezien minder goed scoort.

6. Pagespeed Insights

Zoals je waarschijnlijk wel weet zorgen traag ladende pagina’s voor een slechtere ranking. Daarom is het goed om soms even te checken hoe snel je website eigenlijk is. De gratis te gebruiken tool Google Pagespeed Insights kan je hier uitstekend bij helpen.

7. MozBar

Een andere factor die je ranking van je website bepaalt is de online autoriteit. Een goede gratis tool waarmee je deze autoriteit kunt inschatten is MozBar. Via met name linkbuilding kun je deze autoriteit eventueel verbeteren.

8. Google Mijn Bedrijf

Als je ingeschreven staat bij de KvK kun je met je bedrijf gratis een Google Mijn Bedrijf vermelding aanmaken. Hiermee word je bedrijf beter vindbaar via zowel Google als Google Maps.

9. Google Search Console

Google Search Console is een tool die eigenlijk onmisbaar is bij je SEO-activiteiten. Via deze tool kun je immers precies zien welke pagina’s van je website geïndexeerd worden, op welke zoekwoorden je wordt gevonden en welke pagina’s traag laden.

10. Google Analytics

Uiteraard is het van groot belang om de effectiviteit van je acties op SEO-gebied regelmatig te meten. Zo kom je al snel te weten welke acties wel en niet tot de gewenste resultaten leiden. Dit meten kan bij uitstek via het welbekende Google Analytics.

Meer weten over SEO? Lees hier al onze artikelen met tips en online marketing kennis.

Foto van Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,