Wat de beste websites gemeen hebben
Nathalie Nahai is webpsycholoog en auteur van Webs of Influence – The Psychology of Online Persuasion. Nahai heeft de term ‘web psychologie’ bedacht in 2011. Web psychologie gaat over onze attitudes en gedrag online. Het is een psychologische gereedschapskist die helpt bij het ontwerpen van meer overtuigende websites, marketing en andere gebruikerservaringen.
In haar boek beschrijft Nahai verschillende strategieën die bijdragen aan de beste websites.
Bij het ontwerpen van een website zijn veel factoren die invloed hebben op het gedrag en de acties van jouw bezoekers. Nahai beschrijft in haar boek dat gebrek aan onderzoek een belangrijke reden is voor het falen van online business. Daarnaast zijn vertrouwen en geloofwaardigheid essentieel bij het werven van nieuwe klanten op je website.
Symmetrie
Uit onderzoek blijkt dat men een symmetrisch gezicht aantrekkelijk vindt. Denk bijvoorbeeld aan George Clooney of Tyra Banks. Dit geldt eveneens online. Symmetrie maakt een website universeel aantrekkelijk. Hier wordt niet bedoeld dat de website in het midden wordt gesplitst en aan beide kanten perfect symmetrisch is. Maar het gaat hier om de balans tussen de visuele componenten (kleuren) tussen de linker- en rechterkant van de website.
Genderverschillen
Uit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen verschillen in wat zij als mooi beschouwen, en hoe zij deze oordelen maken. Gevraagd werd om de esthetische waarden van een pagina te beoordelen. Hieruit blijkt dat mannen een website scannen van linksboven naar rechtsonder. Vrouwen het tegenovergestelde, namelijk van rechtsboven naar linksonder.
Daarnaast hebben mannen een voorkeur voor websites die opzichtig en interactief zijn. Vrouwen daarentegen voelen zich aangetrokken tot de kleuren van een website en een schoon en opgeruimd design.
Design website | 7 belangrijkste punten
De beste websites zijn gemakkelijk in gebruik. Hierdoor geef je consumenten meer mentale ruimte om belangrijke dingen van de website in zich op te nemen. Nahai beschrijft in haar boek verschillende strategieën die bijdragen aan het ontwerpen van de beste websites. Dit zijn de 7 belangrijkste punten verzameld die bijdragen aan het design van (zoals zij het noemt) een killer website.
- Communiceer de doelstelling – het doel van je website moet duidelijk worden gecommuniceerd door het ontwerp.
- Pas je aan aan je doelgroep – richt je website in voor de behoeften en overtuigingen van je doelgroep. Is je doelgroep voornamelijk vrouwelijk? Zorg dat de website vertrouwd en geloofwaardig overkomt om het gevoel van risico te minimaliseren.
- Wees accuraat – maak je website up to date met accurate informatie, zoals nieuws en informatie over producten en services.
- Wees duidelijk en gebruik afbeeldingen – breng je boodschap krachtig over door duidelijk en beknopt te formuleren en gebruik daarbij (bewegende) afbeeldingen.
- Bied een superieure gebruikerservaring – zorg dat de website makkelijk, comfortabel en leuk is om te gebruiken. Maak het makkelijk om iets te vinden door middel van een ‘zoekfunctie’.
- Gebruik call to actions – wees duidelijk wat jij wilt dat de bezoekers gaan doen door middel van een ‘call to action’ button of tekstlink.
- Creëer interactie – maak je website interactief met je bezoekers of geef ze de mogelijkheid te reageren op producten en blogs. De meest succesvolle websites zijn interactief.
Bovengenoemde punten zorgen voor het creëren van de beste websites. Jouw klanten overtuigen en je website verbeteren? Neem contact op met een goed online marketing bureau en lees onze andere online marketing tips.