MBTI segmentatie tasjesWij gebruiken de MBTI (of eigenlijk Keirsey’s temperamenten) voor meer slagkracht in marketing. Maar telkens komt de discussie weer op of ons model een segmentatie-model is of niet.

Wat wij gele of blauwe types noemen (SJ’s en SP’s) zijn volgens ons geen echte doelgroepen.

Dat zit zo: Volgens Keirsey zijn de Types vergelijkbaar met de hardware software. Je MBTI profiel of je Keirsey temperament is aangeboren. Het bepaalt je hardware, en bepaalt voor 50% je gedrag. De andere 50% is je software. Dit is aangeleerd gedrag, mede obv je waarden.

Wanneer je praat over een doelgroepmodellen (bijv. Young & Rubicam model dat wij zelf vaak gebruiken), dan heb je het over segmentatiemodellen op basis van normen, centrale ‘beliefs’, centrale waarden die voor mensen belangrijk zijn in hun leven. Dit zijn ‘next generation’ segmentatie modellen, waarbij je inspeelt op wat iemand belangrijk vindt in het leven ipv op wat ie verdient, waar ie woont etc.

Heb je eenmaal gesegmenteerd, dan moet je je merk laden met de juiste waarden (die de segmenten belangrijk vinden) en je propositie zodanig opstellen dat deze segmenten deze aantrekkelijk vinden. Daarna ga je pas werken met de op MBTI gebaseerde indeling (onze 4 kleuren) waarbij de stelregel is: zijn de segmenten groot genoeg, dan kan je er gevoeglijk van uit gaan dat de vier typen vertegenwoordigd zijn. En waarschijnlijk zijn sommige kleuren binnen enkele doelgroepen over-gerepresenteerd.

De manier op tot de indeling te komen verschilt op zich niet: zowel bij Y&R als bij MBTI praat je over een vragenlijst met ca 70 stellingen waar je wat van moet vinden. Aan het einde blijkt je voorkeur / je type.

Wat wij al jaren toepassen is het zorgen dat op landingspagina’s, in sales funnels, op websites er triggers zijn voor ieder type, omdat je vantevoren bijna nooit weet welk type je bezoeker is. Wij nemen vervolgens aan dat als iemand snel klikt op een geanimeerd plaatje waarop staat “benieuwd naar jouw voordeel?”, dat vrij hoog op de pagina staat, dat dit een gele is. Klikt de persoon pas onderaan de pagina, nadat ie heeft gescrolld, op de tekstlink “ontdek in de pdf die je kunt downloaden hoe het allemaal precies werkt” dat dat een blauwe is.

Wij gebruiken de MBTI dus naast doelgroepsegmentatiemodellen.

Maar soms lijkt het merk DNA van een bedrijf wel 100% aan te sluiten bij een van de Keirsey types. FBTO met het blauwe type (verzekeren kan je zelf). De NEM op het gele type (ik zeg: doen!)

Wat denken jullie. In welke gevallen zou het (bij jullie) werken om de MBTI te gebruiken als doelgroeppen model?