digital transformation in B2B blijft achter

De digital transformation die al een tijd plaatsvindt binnen bedrijven en organisaties zorgt voor een nuttige versnelling naar klantgerichtheid. Doordat bedrijven hun klantprocessen (deels) digitaliseren worden ze gedwongen om deze goed door te nemen en te evalueren. Het komt in onze praktijk vaak voor dat weeffouten pas aan het licht komen bij het online brengen van klantprocessen. Het doorlopen van de klantreis (customer journey) binnen een internetproject leidt gelukkig dan ook vaak tot een betere (digitale) klantreis.

Recent onderzoek van McKinsey toont aan dat de digital transformation in B2B achter blijft bij die in B2C. Probleem is natuurlijk wel dat de klanten in B2B dezelfde natuurlijke personen zijn die de eBusiness kwaliteit ervaren bij B2C bedrijven en organisaties. Simpel gezegd: een directeur / eigenaar van een accountantskantoor met 300 medewerkers verwacht een vergelijkbare ervaring bij zijn zakelijke verzekeraar als hij bij bol.com of airbnb ervaart! Ook onderzoekbureau GfK bevestigt deze trend in een recent nieuwsbericht over de zakelijke verzekeringsmarkt: “Dat bedrijven ook ervaringen uit het leven als consument meenemen in de bedrijfsvoering is een ander aandachtspunt. Men verwacht ook in de zakelijke dienstverlening steeds snellere dienstverlening op basis van technologische ontwikkelingen, die men uit het particuliere leven kent. Hierbij is het gebruik van het mobiele en online kanaal van essentieel belang. Verwacht wordt dat ook de zakelijke markt hierdoor steeds meer behoefte krijgt aan digitale oplossingen in relatie tot online verkoop.”

digital transformation in B2B - somIn de afbeelding hieronder wordt de achterstand geïllustreerd: 47 B2B en 128 B2C bedrijven zijn langs de digitale meetlat gelegd (DQ). De gemiddelde score bij B2C bedrijven is 35, die van B2B bedrijven 28. De score komt tot stand via een beoordeling op de volgende vier factoren:

  1. cultuur
  2. strategie
  3. capaciteiten
  4. organisatie

Hoge scores op deze factoren correleren sterk met hogere marge en aandeelhouderswaarde. Dit is de reden dat digital transformation in B2B zo belangrijk is. Bedrijven in B2B kunnen een voorbeeld nemen aan de digital leaders in B2C, denk aan partijen als bol.com, airbnb en  MailChimp. Waar het om gaat is dat de behoefte aan (prijs) transparantie, de kortere houdbaarheid van producten en diensten en top ervaringen uit de klantreis ook voor B2B realiteit zijn.

som digital heeft veel ervaring bij verschillende B2B bedrijven bij hun digital transformation in B2B. Zo helpen wij Centraal Beheer bij de digital marketing richting MKB ondernemers, maken wij de webcontent persuasive bij Avéro, en hebben wij de eBusiness strategy ontwikkeld voor ’s werelds grootste leasebedrijf LeasePlan.

Getriggerd? Neem contact met ons op! Wij bespreken de mogelijkheden voor uw bedrijf graag met u.