Het verschil tussen push en pull marketing

Samenvatting Artikel

Je zult vast weleens de termen push en pull marketing zijn tegengekomen als je je weleens hebt verdiept in online marketing. Dit zijn twee kernbegrippen die jouw marketingstrategie zullen bepalen. 

Ben je nog niet zo bekend met deze termen, dan leggen we in dit artikel alles uit over deze twee verschillende strategieën. Daarnaast leggen we ook uit welke strategie het beste is voor jouw bedrijf en doelstellingen. 

Pull marketing 

Laten we beginnen met pull marketing. Eigenlijk is het concept heel simpel: met pull marketing probeer je de klanten naar jouw producten te brengen. Je richt je marketing dus zo in dat potentiële klanten door jouw producten worden aangetrokken. 

Bij pull marketing moet je denken aan advertenties op grote schaal. Denk bijvoorbeeld and tekst en display ads die op verschillende platforms als Google en YouTube worden vertoond. Daarnaast valt social media hier ook onder. Je kunt bijvoorbeeld advertenties plaatsen op instagram en facebook, maar het is ook mogelijk om berichten te posten die aanzetten tot actie. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je veel volgers hebt. 

Als je je focust op pull marketing, dan kijk je voornamelijk naar de lange termijn. In het begin zal het werven van klanten nog langzaam gaan omdat de advertenties eerst moeten inwerken op het web. Op de lange termijn zul je zien dat het aantal klanten gestaag zal toenemen. Deze marketingstrategie is niet per se gefocust op een speciale doelgroep. Je probeert een breed publiek te bereiken dat in eerste instantie niet geïnteresseerd zou zijn, maar door de advertenties wel geïnteresseerd kan raken. 

Push marketing 

Push marketing werkt juist weer heel anders dan pull marketing. Deze vorm van marketing is een stuk agressiever. Met deze marketingstrategie probeer je juist het product naar de klant toe te brengen. Je “pusht” het product als het ware voor de neus van de klant. Hierbij moet je denken aan verschillende verkooptechnieken die mensen aanzetten om het producte te kopen. 

Bij deze vorm van marketing wordt het product vaak fysiek getoond. Denk bijvoorbeeld aan huis-aan-huis verkopers die laten zien hoe fantastische het product is. Daarnaast kun je ook denken aan showrooms. Bijvoorbeeld een autoshowroom op een beurs waar potentiële klanten het product kunnen aanschouwen. Op deze manier raakt men vertrouwd met het product waardoor de kans op een conversie toeneemt. 

Deze vorm van marketing is vooral effectief bij nieuwe producten. Het is dus een strategie die vooral is gericht op de korte termijn. Een verkoper probeert bijvoorbeeld een willekeurig persoon op straat aan de spreken om deze te overtuigen het producte te kopen.

Welke marketingstrategie is het beste voor mij?

Beide marketingstrategieën kunnen door iedereen worden gebruikt. Push marketing is vooral handig voor nieuwe ondernemingen die snel hun producten proberen te verkopen en snel naamsbekendheid willen werven. 

Pull marketing is gefocust op de lange termijn en is daarmee ook kapitaalintensief. Je moet relatief veel investeren, want alle campagnes moeten op orde zijn. De opbrengsten zul je dan ook later in de tijd pas zien, maar het is wel een duurzamere strategie. 

Wil je meer weten over verschillende marketingstrategieën of ben je op zoek naar tips? Dan kun je bij Smart Online Marketing meer online marketing kennis opdoen. 

Redactie

Redactie

Een selectie van onze redactie met leuke stukken over online marketing.

Recente blog artikelen

In de dynamische wereld van online marketing is het voor een online marketeer cruciaal om over een breed scala aan competenties te beschikken.
De citation flow is een gegeven dat vertelt hoeveel links naar een specifieke website leiden. Online marketeers proberen vaak dit soort gegevens te achterhalen,