Welke Obama kies jij?

Obama experiment Canicas

Zeg me welke afbeelding je kiest, en ik vertel je hoe jij je informatie tot je neemt. Uit het Canicas onderzoek naar online gedrag van de verschillende type mensen kwam iets spectaculairs naar voren. Ongeveer de helft van de mensen kiest voor de linker Obama; het metaforische plaatje. De andere helft kiest juist voor de realistische foto.

Dit keuzegedrag blijkt significant te correleren met de manier waarop je informatie opneemt. De mensen die voor het linker plaatje kiezen hebben een voorkeur voor het opnemen van informatie in de vorm van abstracte verbanden en grote lijnen (iNtuition). De mensen die voor het rechter, realistische beeld kiezen zijn meestal ‘Sensing’ mensen, die het liefst concrete informatie tot zich nemen.

De concrete (Sensing) mensen zullen bijvoorbeeld een fles wijn beschrijven aan de hand van de feiten (rode wijn, Bordeauxstreek, € 7,99 etc). De meer abstracte mensen (iNtuition) gaan bij het zien van dezelfde fles wijn direct associëren waar de wijn voor staat (gezelligheid, tafelen, een kater…).

De indeling in Sensing en iNtuition komt van de Myers Briggs Type Indicator. Deze zgn. MBTI is vooral bekend uit de HR wereld. Sinds enkele jaren vertalen slimme marketeers de MBTI door in online uitingen.

In moderne marketing gaat het erom je klant te helpen bij zijn aankoop. Bovenstaand Obama voorbeeld geeft prachtig aan dat je niet iedereen op dezelfde manier kunt bedienen.

Bedenk altijd vantevoren wie je wilt overtuigen, en pas daar je beeld en je tekst op aan. Of bel ons ;-)