Online verschillen tussen man en vrouw

som heeft onderzoek gedaan naar de online verschillen tussen man en vrouw. Wil je je website optimaliseren tot beste website, houd dan rekening met deze verschillen. Dit wordt ondersteund door Nahais onderzoek en dat van anderen.

online verschillen man en vrouwNathalie Nahai is webpsycholoog en heeft in 2012 haar boek uitgebracht, Webs of Influence – The Psychology of Online Persuasion. Haar boek gaat over attitudes en gedrag online. In een eerdere posting over Nahai tref je 7 punten die de beste websites gemeen hebben. Deze posting gaat over de online verschillen tussen man en vrouw.

Fysiek koopgedrag

Vanzelfsprekend bestaat een verschil in het koopgedrag tussen mannen en vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de mannen doelgericht winkelt. Dit houdt in dat zij een winkel binnengaan, het desbetreffende artikel kopen en vervolgens snel weer weggaan. Zij zijn daarbij niet echt kritisch op het product. Zolang het aan de eisen voldoet, is het prima. Vrouwen nemen daarentegen meer de tijd om het perfecte artikel te vinden. Deze verschillen tussen man en vrouw in fysiek koopgedrag komen ook terug in online koopgedrag.

Mannen zijn doelgerichter dan vrouwen

In een studie werd gekeken naar de online verschillen tussen man en vrouw als het gaat om koopgedrag. Proefpersonen moesten een mobiele telefoon en bijpassend abonnement kiezen. Tijdens de zoektocht werden de oogbewegingen gemeten met behulp van eye-tracking. Hiermee kan je precies zien waar en hoelang een persoon kijkt op een site.

De resultaten laten zien dat mannen specifiek op zoek gaan naar een bepaalde telefoon. Hierbij maken zij vaak gebruik van de zoekfunctie. Zij typen bijv. het merk en model in en zoeken vervolgens een passend abonnement erbij. Mannen hechten waarden aan doelgerichtheid en efficiëntie. Vrouwen zijn daarentegen twee keer zoveel tijd kwijt met zoeken. Zij nemen de tijd om de informatie van de verschillende abonnementen en telefoons door te lezen. Ze bekijken de details, de prijzen en vergelijken die met elkaar.

Je kunt betere conversie realiseren door rekening te houden met deze online verschillen tussen man en vrouw. Zorg dat de website altijd beschikt over een goede zoekfunctie en dat de website overzichtelijk is opgebouwd.

Mannen kopen vaker online

Uit CBS onderzoek blijkt dat mannen online actiever zijn dan vrouwen. Mannen kopen vaker online en geven daarbij ook meer geld uit. Zo kopen mannen online vaak duurdere producten of diensten, zoals elektronica, software en financiële producten. Iets om rekening mee te houden bij je online campagnes.

Privacy

Vrouwen ervaren meer angst tijdens het online shoppen. Dit komt doordat vrouwen dit risicovoller vinden dan mannen. Zij zijn bezorgder over de veiligheid van de online transacties en creditcard details. Met name over toegang van derden tot hun persoonlijke informatie. Het blijkt dat vrouwen vaker dan mannen gebruik maken van minder uitgesproken foto’s. Daarnaast verstrekken vrouwen vaker onjuiste informatie over zichzelf en bloggen vaker anoniem dan mannen.

online verschillen symbolen en logo's Onderzoek toont aan dat vrouwen meer waarde hechten aan symbolen en logo’s die gerelateerd zijn aan veiligheid, informatie en functionaliteit.

Ondanks dat vrouwen meer bezorgd zijn over de online privacy dan mannen, maken zij meer gebruik van social media. Zij zijn actiever en stellen hun profiel vaker open tot grotere aantallen vrienden.

Mannen laten vaker hun telefoonnummer en adres achter. Vrouwen zijn meer geneigd het privacy beleid van de site te lezen en hun privésetting te veranderen. Om smart online marketing te bereiken dien je hier rekening mee te houden. Zorg dat de website veiligheid en vertrouwen uitstraalt. Geef daarbij ook duidelijk aan waarvoor de persoonlijke informatie gebruikt wordt.

Welke websites spreken aan bij mannen en vrouwen?

Verschillen tussen man en vrouw spelen ook een rol bij het waarderen van het design van websites. Mannen hebben een voorkeur voor websites die opzichtig en interactief zijn. Vrouwen daarentegen voelen zich aangetrokken tot de kleuren van een website en een schoon en opgeruimd design.

Over het algemeen beoordelen vrouwen websites negatiever dan mannen. Dit komt omdat vrouwen de computer als mannelijk zien. Dit leidt tot een gevoel van machteloosheid. Het feit dat veel websites worden ontwikkeld, ontworpen en gebouwd door mannen kan hier mee te maken hebben.

Mannen rapporteerden meer tevredenheid bij online shop-ervaringen dan vrouwen. Dit zou gelinkt kunnen zijn aan het feit dat vrouwen meer angst ervaren en een lager zelfbeeld hebben wanneer zij de computer gebruiken.

Wanneer een website wordt aangeraden door een vriend leidt dat tot een grote afname van waargenomen risico. Daarnaast verhoogt het de bereidheid om online aankopen te doen. Dit geldt enkel voor vrouwen, mannen zijn hier minder gevoelig voor.

som | smart online marketing

Smart online marketing bereik je door rekening te houden met de online verschillen tussen man en vrouw. Zorg dat de website overzichtelijk is, vertrouwelijk overkomt en toegankelijk is voor iedereen. Houd hierbij rekening dat veel websites ontworpen en gebouwd worden door mannen. som raadt aan om websites voordat ze live gaan altijd te testen op bruikbaarheid en kwaliteit. Let er op dat het testpanel voldoende vrouwen bevat ;-) !

Benieuwd wat u kunt doen om rekening te houden met online verschillen tussen man en vrouw? Neem dan contact met ons op!