Weer of geen weer?

invloed van weer op conversieHet is een klassieke vraag: is er invloed van weer op conversie? Verkopen webshops meer op een zonnige, of een regenachtige dag? Marketingfacts verzamelde data uit 2016 van vijf grote webshops. Deze data vergeleken ze met het weercijfer per dag in 2016. Er werden een aantal interessante verbanden gevonden:

  • Op dagen met slecht weer (weercijfer 5 of lager) is de gemiddelde duur van de sessies beduidend hoger dan op dagen met mooi weer (weercijfer 6 of hoger). Op dagen met slecht weer zijn mensen dus langer op webshops te vinden.
  • Echter: bij slecht weer is het conversiepercentage lager dan bij dagen met mooi weer. Dus op dagen met mooi weer worden vaker dingen gekocht dan op dagen met slecht weer.

Conclusie invloed van weer op conversie

Op dagen met mooi weer besteden mensen minder tijd op je webshop, maar kopen meer! Op dagen met slecht weer is het dus vooral kijken, kijken, niet kopen. Met deze informatie in het achterhoofd, is het handig om een AdWords script dusdanig af te stellen, dat je meer budget gebruikt voor het hoger plaatsen van je advertenties op dagen dat het mooi weer is, dan wanneer het slecht weer is. Behalve als je een product hebt wat weersgebonden is, zoals bijvoorbeeld paraplu’s of zonnebrand :o)

Lees het hele artikel van Marketingfacts hier.