Verbeter de conversie van je webshop - CanicasU wilt de conversie van uw webshop verbeteren, maar hoe?

Wat zijn nou de belangrijkste zaken die je kunt aanpakken om de conversie van een webshop te verbeteren? Zijn er do’s & don’ts waar iedere webshop  rekening mee moet houden? Waar moet je mee beginnen? Deze posting geeft handvaten voor iedereen die het gevoel heeft dat de conversie in zijn webshop beter kan. Deze zijn gebaseerd op onze jarenlange ervaring op het gebied van het verbeteren van conversie bij onze klanten.

Eerst de definitie van conversie: wij noemen dat “de klant ja laten zeggen tegen een propositie”. Dit kan variëren van het abonneren op een nieuwsbrief of het achterlaten van een e-mail adres (lichte conversie) tot het daadwerkelijk bestellen en betalen van een product of dienst (zware conversie).

 

1. Kijk ook naar ‘micro-conversies’

Een van de eerste inzichten is dat men vaak te veel focust op de zwaarste vorm van conversie (aankoop). In sommige gevallen is het beter eerst op zgn ‘micro-conversies’ te focusen. Voorbeelden hiervan zijn

  • Nieuwsbrief met aanbiedingen (“blijf op de hoogte”)
  • Neem contact met mij op
  • Ondertekenen van een petitie (bij goede doelen)
  • Download de whitepaper

2. Eerst de basics

Wij gebruiken bij onze conversieprojecten graag de zogenaamde Conversie pyramide. Zie het plaatsje hiernaast. Hierbij is de top van de pyramide het inspelen op de vier archetypen (zie ook het som sex & the city model).

Het principe van de pyramide is dat je onderaan moet beginnen en dan naar boven toe moet werken. Het heeft niet zo veel zin om je funnels in te richten op verschillende archetypen als je basis navigatie niet op orde is, of de intuitieve zoeker niet kan vinden wat hij zoekt.

De belangrijkste tips uit deze pyramide staan hieronder opgesomd:

3. Functional

  1. Maak iemand verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van je website en controleer loadtimes tijdens piekbelasting (is de content 24/7 beschikbaar zonder vertraging?)
  2. Maak een vriendelijke 404 pagina (laden alle plaatjes, werken alle links?)
  3. Richt je analytics goed in (meet je door de hele funnel heen?)

4. Accessible

  1. Laat webpagina’s altijd testen voor verschillende browsers, ook mobiele browsers
  2. Zorg er voor dat de alt tags (meta informatie) van plaatjes ook zijn ingevuld
  3. Zorg voor Google-vriendelijke url’s

5. Usable

  1. Zorg er voor dat op een afstand van 3 meter nog steeds duidelijk is waar iemand moet kijken en klikken
  2. Beperk kleuren, fons en fontgroottes tot 3
  3. Follow the leader (Google): witte achtergrond, donkere letters, tekst moet scanbaar zijn door highlighting, hyperlinks zijn onderstreept en blauw etc
  4. Formulieren: vraag niet te veel! Wat is echt essentieel voor een bestelling?
  5. Vraag om postcode + huisnummer en geef het adres terug: herkenbaar gevoel bij de klant + betere datakwaliteit
  6. Gebruik radio buttons waar mogelijk
  7. Bestelknop: afwijkend qua kleur; de tekst moet zeggen wat het oplevert ipv welke stap in het proces nu gezet is
    • bv “vertel mij de voordelen” ipv “stuur in”
    • bv “ja, ik wil profiteren” ipv “submit”
    • of “bestellen” ipv “afronden”
  8. Formuleer de Call to Action in een vriendelijke gebiedende wijs
  9. Test kleurgebruik (zeker internationaal!)

6. Intuitive

  1. Geef de bezoeker het idee dat hij de produkten bijna kan aanraken; 70% van de mensen heeft de voorkeur voor concrete, tastbare beelden
  2. Geef voorraadniveaus aan
  3. Wees volledig transparant over de kosten. Vooraf!
  4. Help je klant met zijn keuzes maar laat hem in de ‘driver’s seat’ zitten
  5. Vermeld confidence builders als
    • fysiek adres
    • telefoonnummer
    • logo’s thuiswinkelwaarborg e.d.
    • retourpolicy
  6. Laat je privacy voorwaarden redigeren door een copywriter en niet door Legal
  7. Move forward rule: vermijd dat men op “back” klikt, of doodlopende straatjes
  8. Praat niet over jezelf maar over de klantvoordelen
  9. Besteed veel aandacht aan je bedanktpagina, bevestigingsmail e.d. (deze laatste mail wordt voor 80% binnen 1 uur geopend!)
  10. Test, test, test! Er is tegenwoordig prima (vaak gratis) software beschikbaar om te testen met:
    • call to action button
    • headlines
    • short copy vs long copy
    • beelden
    • confidence builders
    • inzet van chat
    • etc

7. Persuasive

Voor het laatste niveau (wat overigens het meeste conversie verbetering oplevert) verwijzen wij hier graag naar het som sex and the city model. U kunt ook een vrijblijvende afspraak met ons maken over het starten met persona.

 

Samenvattend

Het volgende plaatje vat eea samen: