authenticiteit en waarheid in communicatie uitingenConversietip (bruikbaar tot 2043). Haal het glazuur van je communicatie-uitingen. Er is geen ruimte meer voor plastic supersterren. Mensen willen geen FAKE meer. De nieuwe sterren zijn mensen van vlees en bloed. Zoals voorspeld in de Cluetrain Manifesto willen we de waarheid horen. Authenticiteit is belangrijk, zelfs als die waarheid gebreken bloot legt.

Eminem was één van de eersten die op die manier doorbrak. “Mijn onzekerheden? Ik ben wit, ik ben lelijk, en ik stink.” Eminem was een voorbode voor het tijdperk waarin we elkaar nemen zoals we zijn, en elkaar onze gebreken vergeven. Het ‘wij-tijdperk’ dat in 2003 het ‘ik-tijdperk’ afwisselde, en de komende 40 jaar ons leven blijft beinvloeden.

Mijn belangrijkste bron voor dit verhaal legt het als volgt uit. In de jaren ’80 ging onze wereld over supersterren. We zaten middenin het IK tijdperk, dat van 1963 tot 2003 duurde. Met als hoogtepunt Madonna die in 1983 zong: “We are living, in a material world, and I am a Material girl.”

Echt = in
In dat individualistische tijdperk was het heel normaal om te zeggen: Je kunt altijd alles wat je wilt. Maar in het WIJ-tijdperk zingt zelfs U2 (YOU 2) “Sometimes you can’t make it on your own.” De supersterren trekken met hun grammy awards nagenoeg geen kijkers meer. Maar tegelijkertijd hebben puistige pubers en andere gewone mensen Idols en Big Brother tot hits gemaakt.

En zelfs de nieuwe James Bond is een anti-held, een normale vent die ook maar gewoon zijn best doet. Een simpele ziel zoals jij en ik. Een Frans Bauer zeg maar, of een Jan Marijnissen. Een gewone vrouw die naar aanleiding van de Dove campaign for REAL beauty eindelijk weer zichzelf mag zijn.

Voor het sublieme voorbeeld van eigentijdse helden moet je echter even kijken naar dit filmpje. Het verklaart voor mij waarom de Nederlandse band Racoon beter scoort dan Britney Spears: Oud vuilnisman Bart van der Weide van Racoon liet zich zichtbaar ongemakkelijk interviewen bij Pauw en Witteman voordat hij het nummer ‘working class hero’ inzette. “Ik ben niet zo’n prater, laat mij maar zingen” zei hij.

Ongeglazuurde authenticiteit is in. De jongere generaties prikken al jaren door alle fake boodschappen heen. Hun bullshit-detectie-meter staat gewoon wat scherper afgesteld. En langzamerhand kruipt dit besef op naar alle oudere generaties.

Ga eens na wie deze tekst van Dick Scheringa c.s. nog gelooft: “Wij vinden dat Nederland meer verdient. Daarom bieden wij financiële producten met zeer gunstige voorwaarden. DSB Bank streeft naar een sterk klantgerichte service en heeft het adagium ‘klant is koning’ hoog in het vaandel staan.”

Conversietip

Kijk eens goed naar je eigen Mission Statement, brochures en andere BLA BLA. Lees je slogans en beloftes eens voor aan een puber. Klinkt je communicatie hol in de oren van uw buurjongen van 16? Vindt hij uw teksten doorzichtig? Dan betekent dit dat er nog teveel glazuur op zit. Wees toch gewoon authentiek. Stop de pretentie dat je perfect bent. Of sluit je zaak en ga fijn met Britney Spears mijmeren over de goede oude tijd, toen plastic en fake nog door de beugel konden.