Native advertising: wat is het precies?

Misschien heeft u het al gemerkt, maar de afgelopen tijd is er nieuw soort online marketing ontstaan, genaamd native advertising. Maar wat is native advertising precies? Het is simpelweg sponsored content in dezelfde stijl geschreven als de website waarop het gepubliceerd wordt. Een goed voorbeeld van native advertising is Intel met een informatief artikel / video waarin wordt uitgelegd wat de impact van big data op uw marketing campagnes kan zijn, en hoe Intel software daarbij kan helpen.

Native Advertising

Native advertising wordt vaak vergeleken met sponsored content of advertorials en het lijkt er ook erg veel op. Maar het grote verschil is dat native advertising vaak geschreven wordt door een copywriter (vaak in dienst bij de website waar de ad geplaatst wordt) die weet wat de doelgroep van een website wilt lezen, en waarbij de adverteerder vaak alleen het onderwerp aangeeft. Hierdoor wordt relevante content gecreëerd die beter gelezen wordt door de doelgroep.

Native advertising wordt vooral aangeboden op websites die voornamelijk informatieve content aanbieden zoals nieuwssites en blogs. Het verdienmodel van deze website is voornamelijk gebaseerd op inkomsten van display/banner advertenties. Maar deze banner ads presenteren de laatste jaren steeds minder; daardoor maken dit soort sites steeds vaker gebruik van native advertising omdat dat wel werkt.

Uit recent onderzoek van sharethrough blijkt dat bezoekers 52% vaker naar native ads kijken dan banner ads. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 52% van de native ads bezoekers de intentie hadden om het geadverteerde producten of service ook aan te schaffen, terwijl dit met de banner ads maar 34% was. Om deze reden stappen websites steeds vaker over op native advertising in plaats van display advertising.

Een ander groot voordeel van native advertising is dat het artikel vaker gedeeld wordt. De reden hierachter is dat native ads geschreven worden vanuit het oogpunt van de doelgroep, hierdoor vindt de doelgroep het vaak ook echt relevante informatie. Hierdoor wordt de kans dat een artikel viraal gaat ook veel groter. Dit blijkt ook uit de cijfers van sharethrough aangezien 32% van de bezoekers bereid was om een native ad te delen terwijl maar 19% van de bezoekers bereid was om een banner advertentie te delen.

Er is nog wel wat controverse gaande omtrent dit onderwerp, omdat sommige mensen vinden dat lezers gemanipuleerd worden. Dit komt doordat het voor lezers vaak onduidelijk is of het artikel door een bedrijf geschreven/gefinancierd wordt of dat het echt vanuit de websiteredactie geschreven is. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire website buzzfeed. Buzzfeed’s inkomsten komen volledig uit native advertising, alleen hebben de meeste bezoekers totaal geen weet dat ze gesponsorde content aan het lezen zijn. Daarom hier even een testje, kunt u ontdekken door welk merk dit artikel gesponsord wordt?

Lees ons artikel over nudging