Mooi verhaal over marketing in deze tijd, uit het boek Pendulum. 

Een vrouw is met haar aanstaande bij Spence Diamonds, om een verlovingsring te kopen. Ze gaat naar de WC. Daar hangt de volgende boodschap aan de muur:

OK. Dus dit is het. Je staat op het punt om de ring te kopen die je voor altijd zult dragen. En die vent in de winkel is, die is het dus, De Ware. Niet precies zoals je je hem had voorgesteld, he? Zit er maar niet over in. Al sinds mensenheugenis voldoen mannen niet aan de verwachtingen van vrouwen. En toch klopt het, op een rare manier. Het geheim is om door zijn bravoure en onhandigheid heen te kijken, en het jongetje te zien dat hij diep van binnen is. Echt. Meisjes groeien op en worden volwassen. Maar jongens, ach, die worden alleen maar langer en zwaarder.

Weet je… het is niet te laat om naar binnen te gaan, en hem te zeggen dat je van gedachten bent veranderd. Het leven zonder hem is makkelijker, dat is zeker. Je huis blijft schoner, de rekeningen blijven lager. En je zou hem niet constant hoeven te vergeven voor al die idiote dingen die mannen doen. Misschien kan je wel een kat nemen. Ik heb gehoord dat dat geweldige maatjes zijn.

Maar ja… jouw vent laat je wel lachen. Dat kunnen katten niet. En je weet dat hij voor jou voor de trein zou springen, als hij je daarmee kan redden. Hij ziet iets magisch en betoverends in je. Daarom staat hij nu in de winkel. Nu, op dit moment wacht hij op je. Voelt goed, he?

Dus kies maar. Wat wordt het? Een schoner huis, vinkbox hartjeof een leven vol avontuur? Als je voor dat laatste kiest, ga dan nu terug naar binnen. En verras hem met een kus. Vertel hem niet waarom. Maak het gewoon een onderdeel van het grote wonder dat je voor hem bent.  

 

 

Ik vermoed dat de verkopen bij SpenceDiamonds sterk zijn gestegen sinds ze dit briefje hebben opgehangen. Het is pull marketing, waarbij ze de aanstaande bruid een heel positief gevoel geven, door haar een emotionele glijbaan te bieden. Er wordt met geen woord gerept over het bedrijf en het product.

Bij push marketing had er van alles op het briefje gestaan over de de specificaties van de ringen. Dan was de hele klassieke sales funnel doorlopen; van het behoeftenonderzoek, de uniciteit van de ringen, het overkomen van bezwaren. Sell, sell, sell…

In deze tijd van internet en social media werkt pull beter dan push. Je moet niet verkopen, maar helpen aankopen.

PS: leuk van Canicas dat ze dit soort dingen schrijven, he? (of verpest ik het nou weer, met al mijn mannelijke onhandigheid)