Marketeer zet in 2014 weer in op e-mailmarketing

E-mail marketing en conversie

E-Village publiceerde onlangs de elfde editie (2014) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Een vergelijking met vorige edities laat een paar opvallende uitkomsten zien.

Zo geeft 43% van de marketeers aan dat zij in 2014 meer gaat investeren in e-mailmarketing ten opzichte van 2013. En mobiel kan absoluut niet meer worden genegeerd. Ruim 42% van de unieke opens wordt op een mobiele telefoon of tablet  gedaan.

Focus ligt op e-mailmarketing en conversie

84% van de marketeers geeft aan dat zij zich in 2014 fors gaan bezighouden met e-mailmarketing. E-mailmarketing laat hiermee andere digitale ‘kanalen’ als SEO (63%), SEA (40%) en social media (37%) ver achter zich. De drie belangrijkste uitdagingen in 2014 draaien specifiek om relevantie en conversie. De marketeer wil vooral beter segmenteren om relevante content te versturen (74%). Daarnaast wil 44% databases koppelen zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd. Ook hoog op de agenda staat conversie-optimalisatie van zowel e-mails als landingspagina’s (41%).

Open ratio stijgt

Ondanks de veelal negatieve berichtgeving in de media toont de benchmark aan dat de open ratio nog steeds stijgt. Was in 2012 de gemiddelde open ratio nog 23,9%, in 2013 is deze gestegen naar 25,1%. Hiervan wordt ruim 42% van de unieke opens op een mobiele telefoon of tablet gedaan. Een andere opvallende ontwikkeling is dat ondanks dat 75% van de marketeers aangeeft dat zij een aparte strategie voor e-mailmarketing heeft, slechts 31 procent gebruikt maakt van tests om de e-mailconversie te optimaliseren! Daarnaast geeft maar 17% aan voldoende tijd te hebben om e-mailresultaten te analyseren en conclusies te trekken.

Andere opvallende cijfers

  • 31% van de marketeers verstuurt e-mailings op basis van klantgedrag
  • Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (68%)
  • Er zijn grote verschillen zichtbaar in open ratio’s tussen branches:
    • Zorg & Welzijn 69%
    • Finance 66%
    • Energie 63%
    • Overig 65%
  • De gemiddelde CTR is in 2013 (3,51%) flink gedaald ten opzichte van 2012 (4,43%).

 

Vrij naar een artikel op managersonline.nl, 12 maart 2014.