Waarschijnlijk geeft uw bedrijf meer geld uit aan marketing-communicatie dan Amazon… Maar u groeit minder hard!  Bedrijven als Amazon hebben 1:1 marketing onder de knie. Ze roepetoeteren niet, maar stoppen al hun efforts in een geweldige klantervaring. Ze komen aan nieuwe klanten via word of mouth communicatie en vindbaarheid. Het zijn organisaties die erop zijn ingericht om dagelijks meetbaar beter te worden, en om razendsnel te kunnen reageren op nieuwe omstandigheden.

Traditionele bedrijven doen dat niet. Zonde. Want er bestaan nu tools, mensen en technieken die 1:1 marketing zelfs voor de kleinste bedrijven bereikbaar maken.

Herkent u dit bedrijf?

Bedrijf X besteedt een groot deel van zijn tijd aan het aantrekken van nieuwe klanten. De afdelingsmanagers besluiten wanneer het tijd is voor een nieuwe roepetoetercampagne. En na veel vergaderingen besluit de Hippo (Highest Paid Person in the Office) met welke uiting het bedrijf naar buiten gaat. Met de uiting in de hand wordt gezocht naar de juiste traffic. Vervolgens laat bedrijf X 98% van de website bezoekers met lege handen naar buiten gaan.

Andersóm denken

Het grote verschil is duidelijk. Bedrijf X zit nog in de fase van de ‘wie-maakt-me-los’-campagnes. Ik heb een product, welke klant kan ik daarbij zoeken.

Moderne bedrijven draaien het om. Die stellen zich continu de vraag: ik heb een klant, wat is op dit moment, voor deze klant, het beste  aanbod, in welke tone of voice?

De eerste gaat op zoek naar ‘objecten met hoge response-kansen’ voor zijn one size fits all aanbod. De ander naar de eerstvolgende (micro-) conversie voor die ene specifieke persoon die op dat moment volledig staat afgestemd op het bedrijf in kwestie. Waarbij niet de Hippo, het reclamebureau of het poldermodel, maar de klant bepaalt wat het voor hem meest passende aanbod is.

Het is het verschil in outbound campagnes met maximaal 2% response, versus inbound campagnes met meer dan 20% response.

1:1 marketing

Hoe bereik je 1:1 marketing?

  1. bouw een individueel profiel op van je klant of bezoeker
  2. bepaal per klant wat het eerstvolgende doel is
  3. ontwikkel steeds betere content die past bij dat profiel en dat doel
  4. en zet deze content dynamisch klaar in de verschillende kanalen, zodat de klant het naar zich toe kan trekken.

Bijvoorbeeld

U gaat naar Wehkamp en u zoekt een bed. Dan verschijnt er een relevant bed voor u op de homepage, en staat uw eerstvolgende nieuwsbrief vol bedden en aanverwante artikelen.

Nog slimmere bedrijven passen zelfs hun tone of voice aan aan uw behoefte op dat moment. Dat kan doordat u met elk klikje meer informatie over uzelf geeft. Zo kunnen deze bedrijven steeds relevanter met hun klanten communiceren. En som helpt u daar graag bij, omdat wij hebben ontdekt waar elk persoonlijkheidstype kijkt en klikt op een website.

1:1 Marketing Maturity

De reis van roepetoeteren naar klantgedrevenheid noemen wij MarketingMaturity. Doel is om de klant steeds verder binnen te laten in uw organisatie. Het is een paradigma-verschuiving waarbij u leert van buiten naar binnen te kijken. Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Maar vanaf dat moment is marketing weer eenvoudig.

Gelukkig kunt u het stap voor stap leren.

  1. Het begint met conversie-optimalisatie voor de gemiddelde klant. U verbetert de bestaande uitingen.
  2. De volgende stap is conversie-optimalisatie voor groepen klanten.
  3. Daarna komt steeds verdergaande optimalisatie voor de individuele klant; van productprofiling tot persuasion profiling.
  4. Deze stappen doorloopt u voor elk kanaal dat relevant is voor uw klant. En vervolgens integreert u de verschillende kanalen, zodat u realtime kunt personaliseren op het moment dat de klant mentaal staat ‘afgestemd’ op uw bedrijf.

som helpt graag bij deze reis naar realtime 1:1 marketing.

Is dit allemaal nog vrij nieuw voor u? Dan raden we u aan om eerst eens aan de slag te gaan met de verbetering van 1 uiting. Zo verhoogt u direct de omzet. En laat u uw organisatie wennen aan het feit dat uw klanten beter kunnen beslissen wat ze willen dan al uw medewerkers bij elkaar.

Heeft u al slagen gemaakt met conversie-optimalisatie en toe bent aan de volgende stap? Lees dan de 1:1 marketing kickstart op basis van liquid internet. Een cutting edge oplossing voor bedrijven met de ambitie om echt 1:1 marketing te gaan bedrijven.