Which Test Won TLE 2015: always be testing!

Op 15 en 16 oktober organiseerde Which Test Won TLE 2015 (The Live Event Europe 2015). Which Test Won beheert ‘s werelds grootste online bibliotheek met case studies op het gebied van A/B en multivariatie testen. Het TLE evenement in Berlijn kende vele hoogtepunten. In dit artikel een samenvatting van de belangrijkste, inclusief learnings en tips & tricks.

Hans Drenth: consultant en spreker

Technologie op het gebied van marketing automation is continu in ontwikkeling. Vraagt dit om meer kennis van marketeers? In het interactieve Tech Panel “Get Tech Savvy: Learn the Skills Your Career Advancement Demands” discussieerde Hans samen met panelleden Mike Batko (Cleverbridge) en Robert Hughes (Adobe Target) over de mogelijkheden en inzetbaarheid van tools. De belangrijkste 20151015_104856bconclusies: tools simpel houden voor de gebruiker én altijd blijven testen.

Daarnaast wijdde Hans, in één op één adviesgesprekken, marketeers in in de wereld van het SATC model. Samen keken zij naar hoe websites zich beter kunnen richten op de verschillende typen bezoekers. Het SATC verhaal is recent ook verschenen in een video-interview met Deborah O’Malley, de chief editor van het WTW blog. Het interview is hier te zien op de site van Which Test Won.

A/B tests bij Centraal Beheer Achmea

Ook Centraal Beheer Achmea, één van de opdrachtgevers van som, was aanwezig bij het evenement. In een levendige presentatie toonde Leon Terburg, online business manager bij Centraal Beheer, de A/B tests die som ontwikkelde en uitvoerde. Hij liet onder andere het effect op de conversie zien van teksten van de call-to-action button, het toevoegen van een extra button en andere beelden.

Daarnaast liet 20151015_095529bhij het effect van de Hobson’s choice test zien: het toevoegen van een ‘lage impact’ link vlakbij de CTA-button zorgt ervoor dat men meerdere opties gaat overwegen. De drempel om op de CTA-button te klikken wordt lager. In het geval van Centraal Beheer leidde deze toepassing tot 245% meer button clicks en tot 4% meer conversie!

Ook Maurice Pordon (Robeco) maakt gebruik van een soortgelijk effect. Bij de verkoop van beleggingsfondsen maakt de vermogensbeheerder gebruik van het Decoy-effect. Robeco was op WTW's TLE 2015De goedkope variant ‘Robeco One’ kreeg een stijging in conversie toen de duurdere variant ‘Robeco Life’ op de markt kwam.

Top 10 TLE conversie tips

Ryan Urban, Director bij Which Test Won, vertelt dat voor elke 92 dollar, gebruikt om mensen naar een website te lokken, er slechts 1 dollar wordt besteed aan conversie optimalisatie. Tijd voor verandering! 10 praktische conversie tips.

1. Geen testteam, maar een testorganisatie

RBS logoDeze bijzondere testcultuur zagen we bij de Royal Bank of Scotland. Giles Richardson vertelt dat het gehele team betrokken is bij het testproces. Van directeuren tot de klantenservice: iedereen wordt gestimuleerd. Elke afdeling bezit zijn eigen ‘superstar DJ’. Deze voert testen uit in samenwerking met de afdeling. Een DJ speelt in op de omgeving door de muziek aan te passen aan het gedrag van het publiek, zo houdt een superstar DJ rekening met de omgeving. Deze aanpak leidt tot de uitvoering van 250 testen per jaar.

2. Optimaliseer je data en niet alleen je website

Je bent vaak in het bezit van vele bezoekersgegevens. Zo weet je bijvoorbeeld waar de bezoeker vandaan komt of welke browser deze gebruikt. Dit is waardevolle informatie over de bezoeker en hoe deze de website gebruikt. Speel hier slim op in voor gegarandeerde conversie verhoging.

3. Lees de ‘Digital Body Language’ van je bezoekers

Stel vast hoe je bezoeker, door bijvoorbeeld muisbewegingen, op je website reageert. Voorbeeld: als iemand omhoog scrollt of in de url window klikt is het moment geschikt om een engagement actie aan te bieden. Leg de focus ook op ‘micro-conversies’. Geef je bezoeker content aan de hand van zijn of haar gedrag en interesse. Benadruk daarnaast de productvoordelen. Benoem de redenen waarom men juist jouw producten moeten kopen.

4. Match de behoefte van je bezoekers aan hun ervaring. Vraag niet of ze klant willen worden als ze dat al zijn

Personaliseer de gebruikerservaring, zodat deze aansluit bij de behoefte van je bezoeker. Geef de bezoeker geen suggesties voor luxe hotels wanneer deze op zoek is naar goedkope vliegtickets. Vraag bezoekers die al klant zijn (geworden) niet opnieuw of ze klant willen worden.

5. Neem een stap terug en herzie je testproces (product life cycle)mybet logo

Men denkt vaak te weten wat werkt op een webpagina, terwijl deze continu aan verandering onderhevig is. Seon Keagh van MyBet.com vertelt dat wanneer een pagina eenmaal is getest, marketeers vaak niet teruggaan naar die pagina. Dit doet het publiek echter wel. Door middel van herhaaldelijk testen (iterative testing) kunnen grote overwinningen worden geboekt.

6. Hou het simpel, helder en kort

Doe alleen het absolute essentiële: wat moet je bezoeker zien en weten? Laat de bezoeker zien wat hij of zij moet doen om een doel te bereiken. Zo bleek bijvoorbeeld dat het opschonen van een webpagina erg efficiënt kan zijn. Door keurmerken op pagina’s van de gokindustrie te verwijderen heeft MyBet.com gezorgd voor een stijging in conversie.

7. Kijk dieper in de funnel

Je initiële testresultaten kunnen verder in de sales funnel hele andere resultaten opleveren. Kijk daarom altijd verder. Zo voorkom je verrassingen.

8. Neem een heldere, sterke CTA-button

Dag van de week, uur, nieuwe of vaste bezoeker: dit alles kan je conversie cijfers beïnvloeden. Maar uiteindelijk is een heldere CTA-button het allerbelangrijkste.

9. Herinner je bezoekers continu om actie te ondernemen

Maak het conversie proces makkelijk door je bezoekers eraan te herinneren dat ze op je website zijn om te converteren. Pas wel op dat het niet too much wordt.

10. En tenslotte: blijf altijd testen!

Tweet

Heb je hulp nodig bij dit proces? Neem contact met ons op.