som en Oberon: ‘Een uniek, niet alledaags project’

Risioscan_Centraal_BeheerDe ontwikkeling van de eerste versie van een ‘online risico scan’ voor Centraal Beheer is net achter de rug. De tool helpt klanten in de oriënterende fase de belangrijkste risico’s en bijbehorende maatregelen op een rij te zetten. De uitkomsten van de tool zijn gebaseerd op de eigen bedrijfskenmerken en keuzes, maar ook op daadwerkelijke schadegegevens per branche. Dit maakt de tool zeer relevant en toegesneden. som en Oberon Interactive werken nauw samen. In een gesprek blikt Hans-Peter Harmsen, directeur van Oberon, terug op de afgelopen maanden.

20151021_100512b‘Het werken voor Centraal Beheer is leuk’, zo vertelt Hans-Peter. ‘Ze geven ons echt de vrijheid. Samen met som kunnen we de tool vrij invullen, zonder dat van te voren alles al is afgekaderd’. Zowel som als Oberon hebben ruim mandaat gekregen om aan de tool te werken. ‘We wisten vantevoren nog niet precies hoe de tool eruit zou gaan zien, maar we wisten al snel dat het iets heel moois ging worden’.

‘We maken van complexe en saaie materie iets leuks’

‘Het is een uniek, niet alledaags project. De voor ondernemers complexe en saaie materie bieden we op zo’n manier aan dat het leuk wordt om ermee te gaan spelen. Dat vind ik heel interessant. De ondernemer ziet meteen welke aspecten meer of minder impact hebben op zijn of haar risico’s. Daarnaast is de tool gebaseerd op echte kennis. De ondernemer krijgt ook echt het idee: hier heb ik wat aan’.

‘Het werkt echt goed om samen te werken met som’

Oberon en som vullen elkaar goed aan. ‘som heeft duidelijk zijn kwaliteiten: de focus op conversie en een geweldige klantervaring. Dat is iets wat wij veel minder hebben. Wij doen de techniek. De samenwerking is daarom erg goed. En Hans is een hele leuke vent om mee samen te werken’.

‘Er zit een complex model achter. Hoe we dat goed omgezet krijgen is voor ons de uitdaging’

Oberon is al zeer tevreden over de eerste resultaten. Hans-Peter: ‘Het ging eigenlijk tot nu toe wel soepel. Er is best al een hoop werk in gegaan. Ik ben nog niet iets tegen gekomen dat tegen viel. Het voortraject is natuurlijk altijd makkelijker. Op het moment dat je echt gaat bouwen kom je vaak dingen tegen’.

‘De verschillende bakken met informatie zijn denk ik wel de grootste uitdaging. We hebben schadecijfers en lijsten met branches en beroepen. Daar zit niet meteen een mapping tussen. Op de één of andere manier moesten we dat bijeen brengen. som speelt daar een grote rol in. De antwoorden die uit de tool komen moeten wel goed zijn. Dat is essentieel. Wij moeten dat model met allerlei tabellen, die weer linken aan allerlei andere tabellen, in javascript krijgen. Deze logica moet volledig in de browser gebruikt worden. Technisch was dat nogal een uitdaging’.

‘Voor ons is de tool geslaagd als de klant er blij mee is’

Oberon wil graag een mooie tool afleveren en heeft een bepaalde visie over hoe deze eruit zou moeten zien. Toch, zo vertelt Hans-Peter, ‘is het belangrijker dat de klant tevreden is met het resultaat dan dat wij het zelf mooi vinden. Het is uiteindelijk de klanttevredenheid waar het om gaat’.

‘We willen nog verder groeien’

Oberon-interactive-CanicasOberon werkt al 22 jaar met ‘hecht, professioneel team’. ‘We zitten nu wel op het hoogtepunt van het bedrijf. Het is nog nooit zo goed gegaan. We doen ontzettend leuke boeiende projecten voor hele interessante klanten’. ‘Een half jaar geleden hebben we in een managementweekend een visieplan voor halverwege 2017 neergelegd. We willen nog verder groeien naar 25 FTE. Daarna is het voorlopig wel even goed’. Waar Oberon vroeger voornamelijk veel vluchtige online reclamecampagnes deed, doen ze nu de wat meer serieuzere trajecten. ‘We willen meer lange relaties opbouwen met klanten. Het is niet een eenmalige tool. Er zijn allerlei plannen om de tool uit te breiden naar andere merken en branches. Dat past veel beter bij wat we nu doen. Dan heb je ook meer reden om je echt te richten op de kwaliteit’.

De online risico tool is begin 2016 gelanceerd.

Bekijk de Risicoscan

Ga naar de website van Oberon Interactive