klimaatveranderingWij van som digital zijn digital partner van What Design Can Do. Wij helpen hen bij hun digital marketing uitdagingen. WDCD pakt maatschappelijke uitdagingen aan met de inzet van design (thinking) en designers wereldwijd. In de laatste week van oktober vond de Dutch Design Week (DDW) plaats. Hier namen zij met de ‘Climate Change embassy’ een prominente plaats in. Momenteel organiseren zij namelijk een challenge rondom klimaatverandering. Wij hebben een digitale survey ontwikkeld om te achterhalen hoe het publiek van de DDW over klimaatverandering denkt. Door het flinke aantal respondenten (N = 707) konden wij hier een goed beeld van krijgen en dat delen we hierbij graag.

De vragenlijst

De vragenlijst bestond uit 12 vragen, waarvan tien multiple choice vragen en twee open vragen. Een aantal vragen leken op vragen uit een IPSOS questionnaire die wereldwijd is afgenomen. Een deel van onze resultaten is daarom te vergelijken met de algehele wereldpopulatie. De vragen zijn ingevuld op iPads en iPhones.

Attitudes: we kunnen het probleem nog oplossen!

Uit de resultaten van het onderzoek van IPSOS bleek dat meer dan de helft van de wereldpopulatie (enigszins) optimistisch is over de toekomst van het klimaat. Dit staat in de linker grafiek. De meerderheid van de wereldbevolking gelooft dus dat het nog mogelijk is om dit probleem tegen te gaan. Dit in vergelijking tot de bezoekers van de DDW, waar meer dan driekwart (enigszins) optimistisch is. Op de DDW waren dus relatief meer optimisten en minder pessimisten dan in de algehele wereldpopulatie. Ook was het aantal fatalisten op de DDW ondervertegenwoordigd (3,3%) Wereldwijd zijn dat er 14%.

klimaatverandering
Algehele populatieverdeling
klimaatverandering
Verdeling van meningen van de bezoekers van de DDW

Bezorgdheid

Meer dan de helft van de mensen (58%) maakt zich erg veel zorgen over klimaatverandering. Slechts 2% van de mensen gaf aan totaal niet bezorgd te zijn. Dat klimaatverandering dus een bedreiging is voor de aarde, is iets waar de meerderheid van de bezoekers van overtuigd is.

Waarom nemen mensen geen actie tegen klimaatverandering?

Deze resultaten zijn handig om een idee te krijgen waarom mensen niet meer actie ondernemen om klimaatverandering tegen te gaan. Zo blijkt dat meer dan 30% het te ingewikkeld vindt en bijna 30% niet weet wat ze kunnen doen of hoe het moet. Opmerkelijk is dat veel mensen beweren niet genoeg tijd/geld te hebben om duurzamer te leven. Wellicht is dit gerelateerd aan de complexiteit en onwetendheid omtrent klimaatverandering. Duurzaam leven kost op lange termijn juist vaak minder geld. Zo zijn bijvoorbeeld zonnepanelen bij de aanschaf vrij prijzig maar kunnen op lange termijn geld besparen. Hetzelfde geldt voor elektrische auto’s. Verder is het kopen van tweedehands kleding ook meestal goedkoper dan nieuwe kleding. Ook minder vlees eten is relatief goedkoop.

Voorgestelde wetten om vervuiling te reduceren

Gezien de creatieve aard van designers leek het ons ook interessant om te vragen naar ideeën voor wetten tegen klimaatverandering. We kregen veel verschillende, slim-bedachte suggesties ingezonden. Hieronder enkele originele ideeën:

  • WC’s door laten spoelen met regenwater of gebruikt water van de douche
  • een tweede ‘currency’ die rekening houdt met de impact van een product/service op het milieu
  • de prijzen van producten afhankelijk maken van de impact op het milieu (meer vervuilend = duurder)
  • gratis openbaar vervoer voor iedereen en maximaal 1 auto per familie
  • alle kinderen krijgen een vak op de basis/middelbare school dat over het milieu gaat

Geconfronteerd met onze (verborgen) impact

Op de Dutch Design Week gaf ontwerpster, auteur en milieu-activiste Babette Porcelijn een eye-opening workshop waarin zij de verborgen impact op het klimaat besprak. Hierin leerden wij over onze footprint en de impact top 10 van onze eigen handelingen op het klimaat. Zo kwamen wij erachter dat het kopen van nieuwe spullen op nummer 1 staat van de meest milieuvervuilende zaken. Iedereen verschilt natuurlijk in de mate van milieuvervuiling en wat de oorzaaken hiervan zijn. Ben je benieuwd naar jouw persoonlijke impact? Kom erachter door hier een vrij confronterend testje te doen! Zo krijg je meer te weten over jouw bijdrage aan de vervuiling van het milieu. Ook krijg je te zien hoe veel aardes er nodig zouden zijn als iedereen jouw levensstijl zou hebben. Houd je bijvoorbeeld erg van reizen? Dan is de kans groot dat je flink uitschiet door de vervuilende impact van vliegreizen. Door bewust te zijn van jouw bronnen van vervuiling kan je, door wat aanpassingen, jouw impact verkleinen. Voordat je dus het volgende retourtje Australië boekt kan je misschien overwegen om toch maar op de fiets naar Italië te gaan.

klimaatverandering

 

Benieuwd naar hoe som digital bijdraagt aan een beter milieu? neem hier contact met ons op!

Meer weten over What Design Can Do? klik dan hier!

klimaatverandering