Vandaag wint Unilever voor het tweede opeenvolgende jaar het foodwatch Gouden Windei voor de meest misleidende boodschap richting consumenten. Dit keer scoorden de Rotterdamse marketeers het hoogst in de verkiezingen met Becel Pro-activ. Becel Pro-activ verlaagt actief uw cholesterol, belooft Unilever. Maar de multinational suggereert meer: ook hart- en vaatziekten worden voorkomen dankzij deze kunstboter. Becel Pro-activ is in feite een medicijn dat een bijsluiter vereist en uitsluitend op doktersrecept verkrijgbaar zou moeten zijn, vindt onze klant foodwatch.

Vorig jaar won Unilever met witbrood van Blueband. Het witbrood beloofde in een uitgebreide reclamecampagne vol te zitten met natuurlijke vezels, die ook terug te vinden zijn in volkorenbrood. ‘Wit waar volkoren in zit’, aldus Blue Band. Het product zou met name aantrekkelijk zijn voor kinderen. De Reclame Code Commissie beoordeelde de reclame als oneerlijk omdat deze wel degelijk het witbrood als volkorenbrood aanprijst. “Unilever beperkt het vermogen van consumenten om doordacht te beslissen, door de suggesties die in de reclame worden gewekt.”

Hoe het soms pijnlijk mis kan gaan met een Adwords campagne illustreert het volgende screenshot. Zoekterm was “foodwatch” en prompt verschijnt er prominent een Adwords advertentie voor Becel Pro-activ. Da’s frappant! Lijkt ons echt niet de bedoeling…

 

 

Iemand enig idee wat hier nou precies fout is gegaan? Een doorgewinterde SEA-specialist wellicht?

Wij horen het graag! Reacties welkom…