persuasion in bankieren app

ING maakt al geruime tijd gebruik van het som SATC model bij het beter laten aansluiten van proposities op doelgroepen. De afdeling Programmatic Marketing & Analytics wilde bepalen of het inspelen op de 4 archetypen bij campagnes binnen de mobiel bankieren app resultaten zou opleveren. Daartoe is een tweetal pilots opgezet, waarbij Hans Drenth van som als expert van buiten heeft bijgedragen aan de opzet van de pilot, de inhoud van de proposities en de copy.

persuasion in bankieren app - som

Conclusies uit de pilots

  • Werken met gekleurde aankeilers en bijbehorende LP’s leidde tot maximaal 50% hogere CTR’s
  • Binnen het campagne mgt systeem van ING is het te veel werk om dit voor alle proposities door te voeren
  • In iedere propositie zit vaak al een kleur verscholen
    • eerst bepalen bij welke kleur de propositie het beste past
    • dan de LP uitwerken naar die kleur
  • Gezien de context (een trigger binnen mobiel bankieren) is het zaak om minimale irritatie op te wekken bij deze NBA acties
  • Dus: ING werkt vanaf nu met aankeilers in 4 kleuren en een LP in de kleur die het beste bij de propositie past, bv
    • incassokalender hypotheek: slaat met name aan bij geel (gemak)
    • voorkom onterechte afschrijvingen: slaat met name aan bij blauw (angst)

ING heeft van Canicas een uitgebreide ‘bibliotheek’ van copy per kleur ontvangen, waar marketeers zelf uit kunnen putten. De 4 archetypen zijn daardoor veel beter gaan leven binnen ING. Marketeers en webcopywriters kunnen deze zelf inzetten in campagnes en voor webcopy.

persuasion in bankieren app - som

Klant: ING Bank

Uitdaging: uitvoeren pilots persuasion in de mobiel bankieren app

Resultaat: de klant heeft er voor gekozen om de resultaten niet te delen