ontwikkelen van merk DNA voor zelf.nl

Verzekeraar zelf.nl wilde een positionering die hen in staat zou stellen om zich te onderscheiden en succesvol te zijn bij haar doelgroepen. Hoewel succesvol (snelst groeiende label binnen SNS Reaal Groep) was de tijd aangebroken om strategische keuzes te maken in merklading, doelgroepen en propositie.

De rol van som

Met behulp van het Young & Rubicam 4C model (segmentatie op basis van normen en waarden) is eerst gekozen voor twee kerndoelgroepen. Vervolgens hebben we het 23+1 belangendomeinen model van De Positioneringsgroep gebruikt om de merkwaarden te kiezen die deze doelgroepen belangrijk vinden. Dit heeft geleid tot een onderscheidend ‘merk DNA’, opgetekend in de Brandbox, dat gebruikt wordt voor alle ex- en interne communicatie uitingen, voor de nieuwe website en campagnes, en voor het briefen van bestaande en nieuwe leveranciers. Ook intern zal de Brandbox gebruikt worden om de organisatie zodanig te tunen dat zelf.nl haar ambitieuze doelstellingen kan waarmaken.

Het resultaat

  • Keuzes ten aanzien van doelgroepen
  • Kristalheldere propositie
  • Duidelijke richtlijnen
  • Samenhangend opgetekend in de Brandbox

Het merk dna van zelf.nl is geïmplementeerd.

Klant: zelf.nl

Uitdaging: ontwikkelen van onderscheidend merk DNA voor zelf.nl

Resultaat: Wij hebben zelf.nl geholpen om duidelijke keuzes te maken ten aanzien van doelgroepen, propositie en richting voor het merk. Het merk DNA is geheel geïmplementeerd.