10 veelgemaakte denkfouten door consumenten

Wat zijn de 10 veelgemaakte denkfouten door consumenten? Er is een grens aan menselijke cognitieve capaciteit. Het maken van denkfouten ligt op de loer.


Invloed van weer op conversie?

Het is een klassieke vraag: is er invloed van weer op conversie? Verkopen webshops meer op een zonnige, of een regenachtige dag?


Overtuigen volgens het Persuasion Knowledge model

Elk verkoopproces, zowel online als face-to-face, is een overtuigingsproces. Wat weten verkoper en klant hiervan? Het Persuasion Knowledge model biedt inzichten.


Wereldwijde cultuurverschillen in consumentengedrag

Cultuurverschillen kunnen een rol spelen bij consumentengedrag. De grootste uitdaging als internationaal ingestelde marketeer is rekening houden met cultuurverschillen binnen je doelgroep, en het kiezen van een gepaste marketingstrategie voor elk land waarin je actief bent.


Visuele vragenlijst – VisualDNA

VisualDNA maakt gebruik van een nieuwe, innovatieve vragen technologie gebaseerd op afbeeldingen. Hierbij worden de onderliggende attitudes, waarden, acties en gedragingen zichtbaar gemaakt wat ieder mens uniek maakt.


Verdeling MBTI types in Nederland en Europa

Het MBTI model kijkt naar aangeboren voorkeuren. Met behulp van verdeling MBTI types begrijp je gedragsverschillen en kan daar rekening mee gehouden worden.


Online verschillen tussen man en vrouw

Wil je je website optimaliseren tot beste website, houd dan rekening met online verschillen tussen man en vrouw. Dit leidt tot betere conversie.


Wat de beste websites gemeen hebben – Nathalie Nahai

Nathalie Nahai beschrijft verschillende strategieën die bijdragen aan het ontwerpen van de beste websites. som heeft de 7 belangrijkste punten op een rij gezet.


Het 7e verleidingsprincipe van Cialdini

som maakt gebruik van meerdere modellen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Eén daarvan is het verleidingsprincipe van Cialdini. Afgelopen jaar heeft Cialdini een nieuw, 7e verleidingsprincipe toegevoegd, namelijk eenheid.


digital transformation in B2B blijft achter

Het doorlopen van de klantreis (customer journey) binnen een internetproject leidt gelukkig vaak tot een betere (digitale) klantreis.


Gedragsbeïnvloeding – hoe BJ Fogg’s model kan helpen

Het BJ Fogg model beschrijft gedrag als een wisselwerking tussen drie factoren: motivation, ability en trigger. Het model helpt bij de realisatie van succesvolle gedragsbeïnvloeding.


Canicas wordt som

Onze naam is veranderd in som, onze drive niet: smart online marketing met focus op conversie en rendement.


som sex and the city model

Zoals iedereen linkshandig óf rechtshandig is, heeft ook iedereen een aangeboren persoonlijkheid waarmee ongeveer de helft van zijn gedrag bepaald wordt. Hieronder volgt de uitleg van de 4 som sex and the city types, gebaseerd op Keirsey.


Smartphone conversie

Marketeers in de Benelux realiseren minder hoge smartphone conversie dan hun collega’s in andere Europese landen.


Nudging: beinvloeding van gedrag

Nudging is een duwtje geven in de goede richting door het gewenste gedrag aantrekkelijk te maken, zonder mensen daarbij in hun vrijheden te beperken. Nudging kan ook online toegepast worden.


Digital nudging

In 2015 is er voor het eerst uitgebreid onderzoek gedaan naar online nudging. Een 5 stappenplan om te begrijpen welk effect een nudge heeft.


som en Oberon

som en Oberon ontwikkelen een 'online risico tool' voor Centraal Beheer Achmea. Klanten kunnen op een speelse, interactieve manier de belangrijkste risico's binnen hun branche en bij hun profiel op een rij zetten. Bijbehorende maatregelen worden getoond en de resultaten zijn aan jezelf te mailen.


Nationaal Fonds tegen Kanker

In een interview met directeur Lon Claassen kijken we naar het plan van aanpak om nieuwe donateurs voor NFtK te werven.


Which test won

Op 15 en 16 oktober organiseerde Which Test Won TLE 2015 in Berlijn. In dit artikel een samenvatting van de belangrijkste learnings en tips & tricks.


Online marketing CB

Ook in het jaar 2015 heeft som Centraal Beheer Achmea flink geholpen bij haar ambitie om succesvol te zijn in online marketing.


som is verhuisd!

Samen met De Designpolitie en What Design Can Do heeft som de Warmoesstraat ingeruild voor het Kleine-Gartmanplantsoen. Een fotoreportage.


Cialdini verleidingsprincipes

Om optimale conversieresultaten te boeken gebruiken wij alle modellen die in de praktijk bewezen zijn. Een daarvan is de theorie van de Cialdini verleidingsprincipes.


MBTI type en beroep

Wat is het verband tussen MBTI type en beroep? Lees het in deze posting.


som op congres Berlijn

Op 15 en 16 oktober 2016 is som in Berlijn, bij Which Test Won's The Live Event Europe. Digitale marketeers uit de hele wereld nemen deel aan dit evenement. Ook Hans Drenth zal hier als conversie consultant optreden.


Native advertising?

Wat is native advertising precies? Native advertising is simpelweg sponsored content in dezelfde stijl geschreven als de website waarop het gepubliceerd wordt.


Het Decoy Effect

Decoy betekent letterlijk (weg)lokken, en dit is precies waar de Decoy optie voor moet zorgen. Het Decoy effect (ook wel asymmetric dominance genoemd) heeft te maken met het toevoegen van een derde optie wanneer je een goedkope en een dure versie van een product aanbiedt. Hierdoor zullen meer mensen voor de duurdere optie kiezen.


Inzet MBTI in marketing

De indeling in 4 persoonlijkheidstypen van Keirsey is de basis voor het som sex & the city model voor persona. Toch zijn er andere persoonlijkheids-indelingen die de moeite waard zijn om te gebruiken bij (online) marketing. Het is dus tijd om te kijken naar de belangrijkste alternatieven voor de MBTI: de 'Big Five' en DiSC.


Persuasive bij Centraal Beheer

Wat komt er zoal kijken bij een dergelijk groot project? Welke partijen zijn betrokken en wat zijn de grote brokken van zo'n marktontroductie? Een kijkje in de keuken bij Centraal Beheer Achmea.


Interview Annebert & Hans

Gedurende het gehele Ondernemers Polis-project (marktintroductie pakket propositie voor de kleinzakelijke markt) werkte som samen met Annebert de Lange, online strateeg bij Centraal Beheer en eindverantwoordelijk voor het project. Samen met Annebert kijkt Hans terug op het afgelopen jaar.


MBTI bij mystery shopping

Erik Steketee van De Processhoppers en Hans Drenth van som zijn een samenwerking aangegaan om de mystery shopping propositie van De Processhoppers verder te versterken.


Verduurzamen kantoorpanden

Het is de nachtmerrie van iedere zakelijk vastgoed eigenaar: huurders die opzeggen omdat het pand niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Toch is er een oplossing: verduurzaam het energieverbruik!


Wanneer is A/B testen nutteloos?!

In de marketingwereld leeft de mythe dat A/B testen antwoord geeft op alle vragen over de website. Helaas is dit niet het geval, A/B testen werkt alleen wanneer pagina's aangepast worden op basis van inzichten, die vergaard zijn door middel van klantenderzoek.


Conversie verhogen bij formulieren – blijf testen!

Soms zie je een video (in dit geval over conversie verhogen bij formulieren) voorbij komen die je weer even aan het denken zet - dit is er zo een.


e-mailmarketing en conversie focus in 2014

E-Village publiceerde onlangs de elfde editie (2014) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Een vergelijking met vorige edities laat een paar opvallende uitkomsten zien.


E-mail marketing werkt nog steeds!

Er is een reden waarom je Inbox altijd propvol lijkt: e-mail marketing werkt. Maar bedrijven kunnen er slimmer voor zorgen dat elke mail telt. U heeft waarschijnlijk, zoals velen tijdens de kerstvakantie, een paar uur besteed aan het uitmesten van uw overvolle Inbox - de aanbiedingen van vakanties en fitnessclubs vliegen je om de oren. De e-mail druk lijkt toe te nemen, en daar is een goede reden voor: het werkt!


Vier marketing trends voor 2014

De donkere dagen rond kerst en oud & nieuw bieden altijd een goede gelegenheid om even vooruit te blikken naar 2014: wat zijn belangrijke trends en issues in het komende jaar? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor marketeers?


Meer focus bij som en RaisingResults

Na 6 geweldige jaren hebben Hans Drenth en Ewald Verhoog besloten zakelijk uit elkaar te gaan. We gaan meer focus aanbrengen in onze activiteiten.


Conversie webshop verbeteren in 7 stappen

Wat zijn nou de belangrijkste zaken die je kunt aanpakken om de conversie van je webshop te verbeteren? Zijn er do's & don'ts waar iedere webshop rekening mee moet houden? Waar moet je mee beginnen? Deze posting geeft handvaten voor iedereen die het gevoel heeft dat de conversie in zijn webshop beter kan.


1:1 marketing


Sex & The City gastcollege Beeckestijn 18 juni 2012

Op maandag 18 juni verzorgden Ewald Verhoog en Bart Meerdink van Canicas een Beeckestijn gastcollege over moderne marketing aan de hand van Canicas' Sex & The City model.

Hieronder de slides van de bijeenkomst.


Hoe het soms fout kan gaan met Adwords – Becel + foodwatch

Vandaag wint Unilever voor het tweede opeenvolgende jaar het Gouden Windei voor de meest misleidende boodschap richting consumenten. Vorig jaar won Unilever met witbrood van Blueband. Hoe het soms pijnlijk mis kan gaan met een Adwords campagne illustreert het volgende screenshot....


Middelmatige communicatie

Ken je dat? Dat iedereen verstand denkt te hebben van marketingcommunicatie? En dat dus het hele management-team zijn plas wil doen over de communicatie-uitingen? Van CEO tot HRM-manager. Van hoofd Automatisering tot en met de Financieel Directeur. Allemaal weten ze wat werkt. Omdat ze heel goed weten wat hen zelf raakt, en wat niet.


    op onregelmatige tijden (max 4x per jr) verrassen we je graag met smart online marketing tips & tricks